Jag har förstått att många tycker att det är problem med "det mångkulturella fiaskot", som herkules kallar det, efter att ha tagit till sig den främlingsfientliga vokabulären, som fick fäste hos allmänheten efter Angela Merkels märkliga uttalande i oktober 2010, för att få sitta kvar vid makten i Tyskland..
Däremot har jag aldrig sett någon definition av "problemet". Sverige har, så länge Sverige har funnits, -vilket inte är särskilt länge, historikerna tvistar än i dag om när Sverige egentligen bildades,-varit influerat av andra kulturer. T.o.m själva bildandet av konungariket Sverige, genomfördes efter influenser från andra länder där kyrkan(kristendomen) fått fäste och var en stark makt i staten. Konungen var kyrkans högra hand. Hans ämbete var välsignat av Gud.
Tack vare vårt handelsutbyte, både söder- och österut har vi vävt in många riter och ceremonier från andra kulturer i vår "svenskhet". Alla krig, både i Guds namn och i rent vinningssyfte har fört med sig en "invandring"(tillfångatagna slavar/konkubiner och lärda män) från andra länder.
Skillnaden mellan då och nu är bl a att de som kommer hit inte får arbeta utan förvaras i ghetton.
Kan någon ge mig en förklaring på
vad mångkultur egentligen innebär och framförallt på vari "fiaskot" eller "problemet" består. När jag får en
definition av "problemet" är jag mer än villig att ta en debatt.