Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> nu kommer frökatalogerna
          malarmaster
          Inlägg 21-12-2011, 17:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

julhelgen är räddad! fick både sta:s frölista och konnäsörsklubbens katalog med massor av godis idag.
          har lovat mig själv att INTE köpa så mycket fröer i år.
          Vilka roliga kataloger tittar du i ? Ulf

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Red Top
          Inlägg 25-12-2011, 11:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Själv är jag så tråkig att jag inte gillar att bläddra i kataloger. Tycker jag får en bättre uppfattning när jag "bläddrar" på nätet. När jag ser något intressant är det ju lätt att googla för att få veta mer om om växten och kanske få se en bild där den är planterad i en trädgård/ett sammanhang.

Perenner är jag rätt sparsam med att så. Håller mig mest till gammaldags sorter, som passar in i min trädgård från artonhundratalets mitt. När jag blir riktigt förälskad i någon ny perenn, blir det en ny rabatt någonstans. Bifogad fil  Emoticon_digging.gif ( 11.41k ) Antal nedladdningar: 4
          Bifogad fil  gardening.gif ( 28.9k ) Antal nedladdningar: 4

Exprimenterar gör jag mest med annueller och vilda svenska, utrotningshotade växter. Ibland med sådant som kan övervintras inomhus. Bor ju på två olika ställen under året och kan inte kräva för mycket av min stackars blomvakt, som under 7 månader har ansvaret för krukväxterna i lägenheten. De växter, som inte får följa med till sommarvistet.

Beställer mest från Impecta, är förresten galet förtjust i deras nya webbutik. Varukorgen ligger kvar i flera dagar, om man inte blir klar med beställningen direkt. De har också ett otroligt utbud.

Ibland köper jag från Rara Växter.

Thomson & Morgan är mycket billigare på vissa växter och grönsaker, även om man räknar in frakten, eftersom de ofta har erbjudande om fri frakt. Så en del av det jag bestämmer mig för att köpa handlar jag därifrån.

Jennys frön o sånt har vissa fröer de andra saknar, så det blir oftast något därifrån också.

Wexthuset är en annan favorit. Där köper jag bl a fröer till nävor och pelargoner och de har bra och trevliga tillbehör till odling. Kan varmt rekommenderas.

Sen måste jag också rekommendera Odla.nu:s fröförsäljning, blommor och grönsaker. Kanske inte så många spännande sorter, men flera bra och pålitliga, och alltid god kvalitet på fröerna. Dessutom är de relativt billiga.

Jag bestämmer mig varje höst för att köpa färre fröer nästa säsong, men det blir aldrig så. Snarare tvärtom.
          Köper ofta sånt, som jag sår i september-oktober utomhus, för blomning året därpå.

Lägger nog drygt 2 000,00 på de c:a 150 olika sorter jag valt fröer till i år. Det har ju blivit betydligt dyrare.

Men...
          Det blir ju så fint. Bifogad fil  smiley_girl_garden.gif ( 13.61k ) Antal nedladdningar: 4

Redigerat av Red Top: 25-12-2011, 11:39

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera

Inlägg i den här tråden
          malarmaster   nu kommer frökatalogerna   21-12-2011, 17:07
          Helen i Piteå Zon 5   Förutom de kataloger du nämnde måste jag ha Jelitt...   22-12-2011, 00:00
          malarmaster   har bestämt att skära ner sorterna till endast 50 ...   22-12-2011, 06:36
          Helen i Piteå Zon 5   Ja, milda makter!!! Törs inte räkna va...   22-12-2011, 14:35
          Peztis   Haha, jag ska npg visa detta för min man som blir ...   22-12-2011, 22:08
          Östh   Gillar! Kommer nog inte inte upp i era mängder...   22-12-2011, 23:03
          Helen i Piteå Zon 5   Gillar! Kommer nog inte inte upp i era mängder...   23-12-2011, 13:53
          Wilmer   Jag lyckas med jätteverbena när den frösår sig sjä...   22-12-2011, 23:17
          Östh   Stort TACK Helen. Din sida är numera en favorit hä...   23-12-2011, 18:53
          Helen i Piteå Zon 5   Stort TACK Helen. Din sida är numera en favorit hä...   23-12-2011, 19:21
          Peztis   Helens sida är sedna lääääänge bokmärkt hos mig...   23-12-2011, 21:39
          hattstugan   Nu ska jag sjunka ner i fåtöljen och titta igenom ...   24-12-2011, 20:53
          Helen i Piteå Zon 5   Beställningen till Konnässörsklubben är ivägskicka...   24-12-2011, 22:41
          katah   Mina sorter filar också 200 gränsen rätt stadigt, ...   25-12-2011, 00:27
          mallinpallin   Oj, här ligger jag i lä :giggle: Men jag tycker ...   30-12-2011, 11:40
          Åsa, mälardalen zon 2   Väntar på Runåbergs odlar mest grönsaker och de br...   30-12-2011, 12:43
          Peztis   OJ! Måste ju ta och frossa i STA-listan! 9...   30-12-2011, 14:58

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 18:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon