Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rehabilitera rådjurskid, varför inte?
          Trampendal
          Inlägg 25-12-2011, 22:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 10 112

Varför får man (om man har tillstånd alltså) rehabilitera harungar, fåglar av alla(?) arter, igelkottar m.fl. men inte rådjurskid och rävungar?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Myosotis
          Inlägg 25-12-2011, 23:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Jag vet inte men en gissning är att det beror på att om det är en bock kan den bli aggressiv mot människor när den blir könsmogen. Rävar som präglats på människor skulle gå nära bebyggelse utan rädsla och utgöra ett hot mot tamdjur som höns. Kan det vara det som är anledningen? I så fall gäller det väl förhoppningsvis även vildsvinskultingar, älgkalvar och vargvalpar etc, men dessa är kanske lättare att hitta en plats åt på en djurpark? Alternativet skulle vara att föda upp ungdjuren utan kontakt med människor för att sedan kunna släppa ut dem i naturen, men det verkar svårt att genomföra för de behöver ju något slags mamma för att få en någorlunda bra uppväxt.

CITAT (Trampendal @ 25-12-2011, 23:18) *
          Jo, det får man, åtminstone om man ska tro på svt (och det ska man väl ändå?). smile.gif

Man ska aldrig lita på media. Mycket dumheter har jag hört, även på svt.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Trampendal
          Inlägg 26-12-2011, 01:06
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 10 112

CITAT (Myosotis @ 25-12-2011, 23:46) *
          Jag vet inte men en gissning är att det beror på att om det är en bock kan den bli aggressiv mot människor när den blir könsmogen. Rävar som präglats på människor skulle gå nära bebyggelse utan rädsla och utgöra ett hot mot tamdjur som höns. Kan det vara det som är anledningen? I så fall gäller det väl förhoppningsvis även vildsvinskultingar, älgkalvar och vargvalpar etc, men dessa är kanske lättare att hitta en plats åt på en djurpark? Alternativet skulle vara att föda upp ungdjuren utan kontakt med människor för att sedan kunna släppa ut dem i naturen, men det verkar svårt att genomföra för de behöver ju något slags mamma för att få en någorlunda bra uppväxt.

Du har säkert rätt i dina gissningar, men blir inte t.ex. harar eller ekorrar också tama då?

CITAT (Myosotis @ 25-12-2011, 23:46) *
          Man ska aldrig lita på media. Mycket dumheter har jag hört, även på svt.

Ja, men det här var på Barnkanalen! Där kan de väl inte ljuga ändå? ohmy.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 26-12-2011, 10:21
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Trampendal @ 26-12-2011, 01:06) *
          Du har säkert rätt i dina gissningar, men blir inte t.ex. harar eller ekorrar också tama då?

Jo det gäller alla men det jag menade var att vissa djur kan bli farliga. De fall där vargar har anfallit människor har varit såna utsläppta tama vargar, de kan inte klara sig, söker sig till människor som då känner sig hotade och så föds myten om att vilda vargar skulle vara farliga för människor. Är det däremot en rödhake som tigger mat tycker folk bara att det är gulligt. Tama vildsvinsgaltar och råbockar som är felpräglade kan se människor som konkurrenter och attackera och skada eller tom döda dem. Alltså är det som jag sa inte lämpligt att släppa ut handuppfödda älgar, björnar osv. i naturen, de saknar den naturliga skyggheten för människan. Men lodjur eller björnar hittar man förmodligen plats åt på någon djurpark då de är ovanligare än rävar, men detta är alltså bara en gissning. Något enstaka rådjur borde man väl kunna hitta en plats åt någonstans.

Säg till om jag fortfarande uttrycker mig oklart, jag försöker vara så tydlig jag bara kan.

--------------------
          Det ska gå.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 11:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon