CITAT (Rebecca @ 31-12-2011, 12:47)

Nja... jag blir instinktivt lite illa till mods när jag hittar att cumaru är ett brasilianskt trädslag. Är det liksom värt transporten hit? Vem kan garantera att träet odlats på ett bra sätt i Brasilien...?
Nej. Jag hade definitivt gjort som Cilla. Det känns moraliskt bäst. Absolut inget tryckimpregnerat, ett gift är alltid ett gift och på ett eller annat sätt så KOMMER det gå ut i naturen förr eller senare.
Halaj!
Tung fråga, det här med moral.
Odlats på ett bra sätt, vad innebär det?
Och är det odlat öht.?
Inte odlat => exploatering av naturtillgångar. Fyy, fyy! Obra.
Odlat. => regnskog har bränts ner för att bereda plats för Cumaruodling. Fyy, fyy! Obra.
Är det bättre att vi exploaterar vår egen mark (genom att använda inhemskt virke) än att brasilianarna gör det på sin?
Ja, kanske det. Då kackar vi ju åtminstone på egen mark, och har ingen annan än oss själva att skylla. För det är väl ingen hemlighet precis att mer eller mindre hela Sveriges skog är en gigantisk monokultur: Gran, gran, gran.
Man kan också fråga sig vilket som ger mest miljöpåverkan i det långa loppet.
Furu/gran som ruttnar bort och måste ersättas var 5-10:e år?
Eller Cumaru som kanske håller en livstid?
Vet inte. kanske hade det varit det lättaste, att göra som Gossen Ruda, att helt enkelt ta bort frågan ur algoritmen… men nej.
//T
P.S: ursäkta min avvinkling, Härja. Det var inte alls min mening att förvandla din enkla förfrågan till en tråd om hur vi skall rädda världen. DS
P.P.S. Rebecca! Jag hoppas att du inte tar detta inlägg som ett påhopp! Vi står på samma sida!
Jag försöker bara belysa hur knepigt detta är, med att ha så liten ”footprint” som möjligt. DDS