Hej igen,
Jag menar eg. kanske inte att det är så svårt att dra upp de där sorterna jag nämnde, det handlar mest om tålamod och plats under lysrören.
Själv startar jag i februari m sådd av purjo, kronärtskocka och rotselleri, som alla tar mkt lång tid på sig under lysrören. Ungefär 6-8 veckor innan jag kan plantera ut (vilket här i zon 1-2 är i sl av april) sår jag kålsorterna, bleksellerin och ev tomater under lysrören. Och ibland bönor och gurka/squasch - om jag har plats (annars sår jag dem direkt på friland senare).
Direkt på friland sår jag sedan morötter, sallater, sockerärter, palsternacka (som jag också höstsår en rad), dill, persilja, koriander och ruccola. Sättlök och sättpotatis köper jag och sätter då också. Lite senare, när jorden blivit varmare sår jag bönor, rödbetor och brytärter, och sätter ut mina förgrodda plantor. Jag brukar också under lysrören ha småblommiga tagetes och lite andra sommarblommor som jag sätter som låga "häckar" runt vissa land. Och sen är det en massa som självsår sig hos mig, och somligt får stå kvar, som blomsterkrasse (om de inte blir för många är det fint när de trasslar sig fram bland grönsakerna) och dill och koriander.
Jag har många små land, eftersom jag odlar på en naturtomt har jag fått successivt spetta/gräva/stubbryta för att få nya land att odla i. Jag täckodlar hela året, dvs tjocka lager täckning även på vintern, på sommaren mest gräsklipp och tång.
Efter några år inser jag nu att det där med sallader är roligast om de får så mycket plats att det blir riktiga, stiliga huvuden, och mycket cossallad har jag eftersom de står sig längre. Olika sorter är gott och snyggt. Och jag anpassar mig allt mer till vad jag verkligen "behöver" snarare än "primörer". Mer höstmorötter och höstvitkål, mer bryssel och grönkål, mer lök och potatis - för det äter jag mest.
Redigerat av EKLO: 02-01-2012, 20:49
|