CITAT (*Stintan* @ 24-12-2011, 15:13)

Några frågor och invändningar: Din intention var att inte äta samma mat flera dagar i rad så menar du att du står och kokar en portion risgrynsgröt?
Det går åt mycket mjölk hos dig tydligen och det är väl något man bör undvika när man kommit upp i ålder, i synnerhet män vad jag har läst.
Soppa är bra och billig mat men ska du variera den så kostar det.
Det där med tacos förstår jag inte riktigt för bara tacosskal är svindyrt och det går ju åt en hel del andra tillbehör också.
Hur stora lagringsmöjligheter tror du vanligt folk har egentligen och hur transporterar man hem såna mängder från den lokale odlaren/bonden plus att det oftast är en bit att åka till vederbörande och kanske också till affären. Var kommer reskostnaderna in.
Dessutom måste man nog ha en hel del basvaror hemma redan om det ska funka.
Annars kan nog vem som helst fixa mat för 10kr/dag i en vecka eller två men i det långa loppet skulle det nog bli ganska näringsfattigt och enahanda.
Först och främst så skall du veta att jag har ingen frysbox!! Jag önskar! Jag har bara ett litet frysskåp!
2) Tacoskal, 8 st för 15 kr är 1.9 kr, med fyllning som vart både Taco och pasta fyllning för under 8 kr/dag
3) Lagringsmöjligeter, nada! har ett frysskåp på ca 69L, Där är en investering på en frysbox snabbt insparat, typ en 200l!!
4) Reskostnader ingår inte! Men lokala varor prioriteras!
5) Basvaror: Ja kryddor! Svamp!! Men inte det jag jagat typ älgkött samt rådjus som är ca 40 Kg kött/år, det använde jag inte!
Endast köpt kött på Hemköp (lokalbutiken)!!!! Men svamp kan du plocka själv lika dåligt som mig!!
6) Jag har inte nyttjat den 'Lokale bonden'! Men det är helt enligt reglerna att göra det!!
Det har kompisen gjort, och jävlar vilken skillnad det är på pris!!!!!!
Jag rekommenderar det!!!!
Han köpte 10 kg kål (för kål soppa) för under 10kr!!
Men jag kött här uppe till halva priset!
Så i slutänden innebär att 'sitter du i skiten så jämnas det ut i rumpan!!
Om du fattar det!!
Om Inte!
Det är en enorm skillnad gällande prissättning på bas mat frå södra till mellersta Sverige!!
I Helsingborg köper du 1kg morötter, potatis, kålrötter, palsternackor, sockerbetor samt andra rotfrukter för under 1/Kr Kg!!
Här kostar de ca 3-20 kr Kg!!
Men här är kött mkt billigare!
Så det jämnar ut sig i 'blöjan'!!

Fortsättning följer!