CITAT (Gossen Ruda @ 07-01-2012, 09:28)

Nyår också annars är det rätt. Visar vilken makt religionen fortfarande har.
Makt vet jag inte, men det visar att religionen har spelat stor roll för våra traditioner. Få firar jul till minne av Jesu Krist, fler firar jul till Jultomtens ära, men de flesta firar nog jul för att det är en tradition - där det ursprungliga syftet har fallit undan allt eftersom.
Jag brukar alltid ta semester, eller tjänstledigt om det går, mellan jul och nyår. Och gärna några dagar innan jul också, prioriterar att ha rejält julledigt och tar hellre en vecka kortare på sommaren. Ofta lägger man 11-12 timmar på jobbet varje dag (inkluderat resor och annan bortkastad tid), 5 dagar i veckan, samtidigt som man kanske bara har 2-3 timmar per dag med barnen (som ju lägger sig tidigt på kvällen), helt sjukt.
Trettondagen har jag dock inget större behov av. Såsom anställd i bemanningsbranschen existerar i praktiken inte "klämdagar", möjligen blir det en "dag utan uppdrag" (och utan betalning) istället. Har kompisar som jobbar halv trettondagsafton och alltid har klämdag om trettondagen är tisdag eller torsdag, menmen, jag har ju valt min arbetstivare själv.
Det kommer ju förslag om att ta bort alla helgdagar, och lägga dem i en pott man själv sedan får ta ut på vilka tusan som helst dagar som helst, frågan är dock om det är något som det finns demokratiskt stöd för att införa.