Hej Merlin
Tack för din inputt
Nu i första skedet är inte målet att bli helt självförsörjande på grönsaker utan mer att lära mig det här med köksträdgård. Sen kan det kanske vara svårt att på denna yta få till land som är så stora speciellt om man tänker på att ha man ska ha ett växelbruk på 4-6 år.
Mynta har jag beställt men inte citronmellis.
Funderade på svartrot men jag åt köpta för ett par år sen och det var inget som fastnade men det kanske blir till nästa år.
Nu när jag har läst lite mer om hur hög sparrisen blir så har jag funderat på att kanske lägga den som en kant rabatt utmed ena sidan av köksträdgården. Men som jag sa innan så är jag inte nöjd med min planering av hur landen ska ligga, jag har läst lite mer och sett olika skisser på planlösningar som lockar mig mer än min egen. Jag ska rita upp en ny imorgon så kan jag lägga ut den här.
Några frågor då:
Hur stort är ditt potatisland till ytan?
Jag har inte beställt eller köpt potatis än så har du nån sort du kan rekommendera? läste att det finns gamla sorter som smakar "mer grönsak" än dom vi är vana vid i handlen skulle ju vara kul med en riktig äkta smak av potatis. Nått som rockar ens sockar
Hur stor är eran odlingsyta totalt sett?
Odla du några växter som ni inte äter för att få det vackert och för att locka dit nyttodjur isf vilka?
Har du erfarenhet av libbsticka?
Svar på dina funderingar.
Jag tänkte ha grön sparris, jag har förstått att smaken är rätt lik och jag tycker dom gröna är vackrare på tallriken än dom vita.
grönsaker som är heta som sommarstenar här hemma är nog rätt lik andra familjer som inte är med köksträdgård, här är en liten lista i fallande mängd.
Potatis
lök
vitlök
purjolök
Paprika
tomat
Blomkål
broccoli
morot
sparris
brysselkål
Jag har inget växthus så jag har inte tagit med paprika och tomat i år, har förvisso fröer till tomat hemma som jag tänkte sätta men dom blir nog inomhus odlade tomater, jag driver i skrivande stund upp 10 olika sorters chili som jag måste fixa varma skyddade lägen till så det kommer att bli mer fokus på dom. Älskar stark mat och jag tycker chili är så vackra så det är mer än mat för mig.
En annan fråga:
När man anlägger land på gräsmatta vad gör man med grässvålen? Vänder man ner den? fräser man sönder den eller tar man bort den?