På svar på potatislandets storlek så är det 250 m2 men jag sätter tätare än man brukar och har inte märkt att avkastningen blir lägre snarare tvärtom. Vi oldar en del King edward ingen upphetsande sort men pålitlig och bra. Rocket som färskpotatis och ostara och ukama. Favoritsorterna är Linda och Amandine båda har en smak och konsistens utöver det vanliga:)
Libbsticka har jag två stora plantor i min trädgård. Lättodlade och vackra hela säsongen. Det räcker dock med en planta för att tillgodose årsbehovet för flera familjer;)
Nej i köksträdgården odlar vi nästan bara ätbart eller växter jag använder när jag tillverkar mina krämer/salvor. Det ser inte tråkigt ut för det för jag kantar med ringblomma, isop, lavendel och har doftande rosbuskar lite här och där (jag skördar blommorna till rossalvor, teer och rosenvatten). En planta åbrodd och en rugge balsamblad (invassiv) har dock smugit sig in för dofternas skull (härligt att gnugga bladen mellan fingrarna). Jag blandar grönsaks och bärodlingarna och odlar exempelvis majrovor och västerråsgurkor bland krusbären...Samodling spar mycket plats!!! Googla gärna på samodling av grönsaker, vilka sorter som trivs att växa bredvid varandra och vilka som avskyr att växa tillsammans. Växthus är någonting jag rekommenderar om man har möjlighet att skaffa ett. Det var mitt bästa köp någonsin! Nu ska jag sova så orkar jag kanske skriva lite mer imorgon:)
|