Jag jobbar ofta med vård i livets slutskede, och för mig är det alltid viktigast att en människa får "leva tills den dör" även om det i vissa fall innebär ett antal olika mediciner typ smärtlindring eller i vissa fall kan vi söva ner peronenen som önskar det. Och det är ALLTID i första hand personen ifråga som ska bestämma vilken behandling den vill eller inte vill ha. Om det inte är möjligt får anhöriga bestämma. Livskvalite innefattar så mycket men som ett exempel Hon/han är törstig, då ger jag den dryck som önskas typ läsk eller juice även om hon har diabetes Önskas glass ger jag gräddglass etc. Önskas godis finns ite heller några begränsningar detta gäller DYGNET RUNT. Vill hon ut och se på månskenet, på någotvis ordnar det sig. Jag har varit med om att bära in den första snön, jorå! skålen satte jag i sängen så hon fick stoppa ner händerna. Gamla som har "delat säng i alla år, vi styr ihop två, vips kan de sova som vanligt. Det är också mycket viktigt att anhöriga får vara med så mycket de vill och orkar, givetvis på deras egna villkor. Nu har vi på mitt jobb så tur att vi kan erbjuda både eget rum för anhörig eller så får de bo inne på samma rum.
Ja som ni ser ÄLSKAR jag mitt jobb och ser möjligheter i allting, jag skulle kunna skriva hur mycket som hells men nu måste även ni andra få "komma till tals"
Hälsningar Hammis
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album

|