CITAT (Hans T @ 10-01-2012, 14:40)

spjälkning beror på stark spänning/ lättspräckt ved, undviks till största delen med rätt fällteknik, har dock inte så mycket att göra med storleken på riktskärsöppningen som i normalfallet skall vara 70grader så att man får styrning ända ner till mark
Hej Hans. Anledningen till att jag oftast har liten riktskärsöppning, skrev fel där tidigare, är att jag vill ha bort trädet från mig. Jag fäller i stort sett enbart i skogsmark så det kvittar om trädet går några grader hit eller dit. Om trädet självt sliter av den sista biten av snittet kommer det att forsätta i tangentens riktning och avlägsna sig några meter. Ingen risk för kast med rotändan.
Jag hade som sagt haft en vecka på mig att fundera på olika sätt att kapa ner trädet. Staketet var inte så viktigt, jag hade kunnat lägga några timmar på att montera ner det men ville slippa. Om jag däremot hade kapat stammen vid roten hade ett annat problem dykit upp. Jag såg att stammen stod i en båge uppåt och det enda som kunde orsaka detta var att rotvältan ville tillbaka. Därför ville jag använda mig av detta för att få en lång grov stambit som säkert en sågverksägare jag känner vill ha. När jag började kapa stammen och såg att den höjde sig och sågsnittet vidgade sig visste jag till 100 % att jag tänkt rätt. Rotvältan med stambiten skulle höja sig och avlägsna sig bort från mig. Hade jag kapat stammen vid roten hade jag direkt fått motsatt spänning i stammen. Toppen hade med största säkerhet hängt kvar uppe i hasslarna och jag hade varit tvungen att kapa stammen genom sågning underifrån med sågen skjutande. Inte bra och lurigt. Dessutom hade det varit svårt att få ut en 5-meters stambit. Faktum är att det sen var ett litet helsicke att ta ner toppen. Först kunde jag kapa 3 st 1-meters bitar från marken men sen måste jag ha ner resten ur småhasslarna. Det gick genom att både använda motorsåg, handsåg och stångsåg. Det var många övervägningar och funderingar innan jag började.