|
Gossen Ruda
04-01-2012, 08:26
Den spännande filmen om lärkträdskapningen finns nu ute. http://www.youtube.com/watch?v=IDvoee72--Y
Huggorm
04-01-2012, 10:29
Jag skulle ha börjat såga från rotändan för att slippa stå på en stege så nära när toppen föll ned och rotändan for upp, men det där gick ju också bra. Kul att få se hur Gossen Ruda ser ut i verkligheten
malcolm
04-01-2012, 10:56
Blir nog svårt att sova inatt efter all den spänningen.
Gunilla T
04-01-2012, 11:11
Det var verkligen spännande, trodde vältan skulle flyga upp när du stod på stegen Tyckte jag hörde ett knakande ljud hela tiden, var det spänningar i stammen som lät så?
malcolm
04-01-2012, 11:35
CITAT (Gunilla T @ 04-01-2012, 11:11)  Tyckte jag hörde ett knakande ljud hela tiden, var det spänningar i stammen som lät så? Det var nog Rudans rygg.
Gossen Ruda
04-01-2012, 13:02
Det knakade hela tiden i stammen och i grenarna när jag började såga. Lärk är ganska skör, det ser man inte minst på hur grenarna knäcks direkt när jag började såga i dem. När jag såg att stammen höjde sig vid snittet visste jag också att jag tänkt rätt, rotvältan höll emot och skulle slå tillbaka när toppen försvann. Att kapa närmare roten gick inte för då skulle toppen ramla ner och skada staketet, nu kapade jag så att den skulle ramla ner utanför. Stegen var fö väl fastbunden i staketet för att inte ramla.
Jag är just hemkommen från en inspektionsresa, Emil har inte ställt till med några hyss hos mig eller i närheten men däremot vält ett träd över järnvägen mellan Härryda och hindår så där är det stopp nu.
Gossen Ruda
04-01-2012, 20:59
mamamaggan
04-01-2012, 21:34
Kul att kolla på hur du angrep lärkträdet och väldigt roligt att få se dig .
Huggorm
04-01-2012, 22:06
Jag föreställde mig att det var mer så här det gick till hemma hos Rudan: http://www.youtube.com/watch?v=cBo-669iJHg#
Mike R Petersen
04-01-2012, 23:15
Och här ses alla anledningerna till att arbetsmljöverket föreskriver specialkompetens (läs utbildning) för att jobba med stormfällda träd, det räcker altså inte ens att vara utbildat skogsarbetare, arborist eller dylikt.
Lite skrämmande också att du öppet anser att ditt staket är mera värd än din hälsa och i yttersta fall ditt liv, undrar om dina barn håller med i det resonemanget!
Jag kanske låter lite brysk och okänslig men fakta är att det skadas och dör människor varje år i just röjningsarbete efter storm, personligen har jag båda förlorat 1 nära kollega och fått städa upp efter machokillen som skulle fixa själv.
Jag är iallafall glad att du klarade dig.
Gossen Ruda
05-01-2012, 07:03
CITAT (Mike R Petersen @ 04-01-2012, 23:15)  Och här ses alla anledningerna till att arbetsmljöverket föreskriver specialkompetens (läs utbildning) för att jobba med stormfällda träd, det räcker altså inte ens att vara utbildat skogsarbetare, arborist eller dylikt.
Lite skrämmande också att du öppet anser att ditt staket är mera värd än din hälsa och i yttersta fall ditt liv, undrar om dina barn håller med i det resonemanget!
Jag kanske låter lite brysk och okänslig men fakta är att det skadas och dör människor varje år i just röjningsarbete efter storm, personligen har jag båda förlorat 1 nära kollega och fått städa upp efter machokillen som skulle fixa själv.
Jag är iallafall glad att du klarade dig. Nämen så duktig du är, kunna sitta på din bak nånstans och fälla svepande omdömen. Förutom att du anser att jag istället för att klara saken själv skulla anlita svindyra "experter" kunde du mer specifikt tala om vad jag gjorde fel och vad någon "expert" skulle gjort istället. Jag har fällt mer träd utan problem än vad du kan ana. Din kommentar var fö väntad.
Överbölingen
05-01-2012, 14:46
Snyggt jobbat!
Det gjorde du bra och slapp betala "hantverkare" för samma jobb.
Ojoj, det var inget litet träd det där! Snyggt fällt!
Gossen Ruda
05-01-2012, 21:55
Tackar. Trädet var ca 23 meter.
Monarda
06-01-2012, 15:12
Redigt, rådigt och rafflande, Ruda! Satt som klistrad, ser en Oscars-nominering i fjärran.......
CITAT (Mike R Petersen @ 04-01-2012, 23:15)  Och här ses alla anledningerna till att arbetsmljöverket föreskriver specialkompetens (läs utbildning) för att jobba med stormfällda träd, det räcker altså inte ens att vara utbildat skogsarbetare, arborist eller dylikt.
Lite skrämmande också att du öppet anser att ditt staket är mera värd än din hälsa och i yttersta fall ditt liv, undrar om dina barn håller med i det resonemanget! Halaj! Jag är också nyfiken på vad Gossen gjorde fel. Jag tyckte han var så försiktig så. Hade du sett mig in action, svingandes min motorsåg hade du väl fått en hjärtattack direkt! //T
ninnisky
06-01-2012, 19:34
Väldigt snyggt jobbat! (tyckte även maken som gillar att såga)
Kryddan03
06-01-2012, 21:25
Bra karl reder sig själv! Det var egentligen bara vid ett tillfälle jag blev lite vagt orolig - mot slutet när du använde motorsågen lite pö om pö och drog undan den ganska hastigt mot benen utan att den stannat. Fast sedan bytte du till bågsåg så jag antar att du själv insåg att motor inte var det bästa i det stadiet.
Sedan tyckte jag att jag kände igen dig, men jag träffade på så otroligt många när jag jobbade på Televerket/Telia i och med mitt jobb att jag inte är säker. Jobbade du inne på K11 eller Hp9 eller ute på någon AC? Det enda jag tror att jag kommer ihåg av vad du sagt här så jobbade du som något slags tekniker?
Gossen Ruda
06-01-2012, 21:47
CITAT (Kryddan03 @ 06-01-2012, 21:25)  Bra karl reder sig själv! Det var egentligen bara vid ett tillfälle jag blev lite vagt orolig - mot slutet när du använde motorsågen lite pö om pö och drog undan den ganska hastigt mot benen utan att den stannat. Fast sedan bytte du till bågsåg så jag antar att du själv insåg att motor inte var det bästa i det stadiet.
Sedan tyckte jag att jag kände igen dig, men jag träffade på så otroligt många när jag jobbade på Televerket/Telia i och med mitt jobb att jag inte är säker. Jobbade du inne på K11 eller Hp9 eller ute på någon AC? Det enda jag tror att jag kommer ihåg av vad du sagt här så jobbade du som något slags tekniker? Jag hade kontroll på motorsågen, det ser kanske värre ut än vad det var. Bågsågen tog jag till på slutet för jag ville vara så långt bort som möjligt. Enklare att hantera dessutom. Beträffande Televerket så började jag som apparatuppsättare i centrala stan och fortsatte som växelreparatör över hela stan. Därefter inne på kontoret med fjärrövervakning. Har stått på AC Masthugget, Fiskhamnen, Järnringen, Ringön. Därefter kontoret på Fiskhamnen, Bulten, Sisjön, RP5, K11 och till slut i Gårda.
Huggorm
06-01-2012, 22:14
Jag var ute idag och röjde i stormfällorna. En asp, nästan lika stor som Rudans lärk, stod visserligen hos grannen men lutade mot träden på min sida. Började såga, men så klämde jag fast svärdet. Kan inte hugga det sista med yxa heller, det är svårt att komma år. Så nu måste jag satsa en massa pengar på ett nytt svärd så jag kan såga ovanför det gamla snittet. Det är inte alls kul att ta ner träd som lutar sig mot andra träd.
Kryddan03
06-01-2012, 22:34
CITAT (Gossen Ruda @ 06-01-2012, 21:47)  Jag hade kontroll på motorsågen, det ser kanske värre ut än vad det var. Bågsågen tog jag till på slutet för jag ville vara så långt bort som möjligt. Enklare att hantera dessutom. Beträffande Televerket så började jag som apparatuppsättare i centrala stan och fortsatte som växelreparatör över hela stan. Därefter inne på kontoret med fjärrövervakning. Har stått på AC Masthugget, Fiskhamnen, Järnringen, Ringön. Därefter kontoret på Fiskhamnen, Bulten, Sisjön, RP5, K11 och till slut i Gårda.  Men, då har vi säkert stött på varandra i alla fall. Började på K11, sedan Hp9, därefter tillbaka till K11 och sedan Kungsgatan och Nordstan. Jag var mycket ute på AC i hela regionen bl a för att utbilda. Blev aldrig Gårda för mig. Lite synd för då hade jag haft cirkus två minuter till jobbet!
Mike R Petersen
09-01-2012, 15:20
Med tanke på att kritik blir tagit emot så illa hade jag eg inte tänkt att svara, men då det oppenbart är flera som undrar och jag helt enkelt inte bara kan släppa det när så många tycker att det var bra jobbat. Så sitter jag mig på min bak och börjar svepa omdömen igen.
Inga sågskyddsbyxor!
Ingen säkerhet i dina gummistövlar heller!
Ingen säkerhetsutrustning överhuvudtaget vid arbete på stege!
Och jag vågar faktiskt kallt gissa på att du var ensam!
Stege mot ett rotvältat träd dessutom inte en fastgjord stege och utan hjälm!
Motorsåg från stege!
Inget avlastningsnitt med motorsågen bara rakt ovanfrån och ned (avlastningssnitt görs för att ta spänningerna ut av stammen, minska risken för okontrollerat spjälkning och minska risken för fastklämd såg)!
Enhandsgrepp på motorsågen!
2 gångar gick du under stammen utan hjälm efter att du kapat och trädet tydligt jobbade (man skall inte ens gå under eller över ett rotvältat träd man inte kapat i) högst sannolikt har du gått under åtminstone 2 gångar mer då du hade stegen på andra sidan också!
Du säjer att stegen var fastspänd i staketet ändå svajar den när du jobbar med motorsåg på den!
Ingen flyktväg!
Var för sig utgör dessa moment en kompetent risk för liv eller skada.
Mera finns att säja om detaljer men inte som är direkt innefattat med risk för liv.
Vad som dock är värst av allt är att du lägger upp filmen på ett offentligt forum utan att varna för ev risker tvärtom så försvarar du ditt agerande, du tar altså ett ansvar för att alla som sett din film kan göra likadant?
När jag inte sittar på min bak och svepar omdömen så jobbar jag proffessionellt med träd beskärning och fällning och har gjort så i 22 år, jag har bla genomgått utbildning i upparbetning av stormfälld träd innan det blev ett krav i Sverige men var det i DK, dessutom har jag jobbat båda i stormfälld skog och med stormfällen på privattomter genom alla år i Danmark, Tyskland, Sverige och Norge.
Båda för skogsarbetare och arborister är just stormfällda träd räknat som en av de farligaste och mest riskfyllda arbetsuppgifterna vi har och det kostar liv i Sverige varje år, det kan på inga vis jämnföras med vanlig trädfällning vara sig i risk eller hur många liv det kostar.
Under dessa år har jag personligen upplevt ett dödsfall med en nära kollega och varit tvungen att färdigställa en fällning efter en privatperson som tyckte det var för dyrt och själva skulle fälla 2 granar från stege med resultatet att han sågade sig i armhålan och dog på stegen.
Så ja jag anser att man bör anlita proffesionella och om det är dyrt eller ej är nog mest en prioriteringsfråga.
Gossen Ruda
09-01-2012, 16:33
Trevligt att du äntligen bemödar dig om att svara så jag svarar med rött. CITAT (Mike R Petersen @ 09-01-2012, 15:20)  Med tanke på att kritik blir tagit emot så illa hade jag eg inte tänkt att svara, men då det oppenbart är flera som undrar och jag helt enkelt inte bara kan släppa det när så många tycker att det var bra jobbat. Så sitter jag mig på min bak och börjar svepa omdömen igen. Ditt första inlägg sa inte så mycket, bara allmän kritik så jag surnade till lite. Beträffande baken så var du inte på plats och kunde inte se och kolla som jag gjorde.Inga sågskyddsbyxor! Håller delvis med men jag hade underställ vilket ger ett visst skydd.Ingen säkerhet i dina gummistövlar heller! ? Tillräckligt för min delIngen säkerhetsutrustning överhuvudtaget vid arbete på stege! Vaddå? Vad jag vet krävs det ingen säkerhetsutrustning för att klättra på en stege.Och jag vågar faktiskt kallt gissa på att du var ensam! Japp. Hade dock mobilen på mig för säkerhets skull.  Stege mot ett rotvältat träd dessutom inte en fastgjord stege och utan hjälm! Trädet hade hängt i en vecka utan att röra sig en mm. Var skulle jag gjort fast stegen nånstans? I ett moln! Trädet var dessutom ordentligt fastkilat i bl.a. en rönn. Beträffande hjälm, se ovan.Motorsåg från stege! Vad är problemet? Det var bara en meter upp. Inget avlastningsnitt med motorsågen bara rakt ovanfrån och ned (avlastningssnitt görs för att ta spänningerna ut av stammen, minska risken för okontrollerat spjälkning och minska risken för fastklämd såg)! Behövdes inte. Efter att ha studerat och beräknat var jag helt säker på att rotvältan skulle höja stammen när jag sågade. Ett avlastningssnitt skulle i så fall göras underifrån med sågen jobbande åt fel håll, mot migEnhandsgrepp på motorsågen! Vad är problemet? Jag har sett "kunniga utbildade arborister" klättrande högt uppe i träd sågande med en hand.2 gångar gick du under stammen utan hjälm efter att du kapat och trädet tydligt jobbade (man skall inte ens gå under eller över ett rotvältat träd man inte kapat i) högst sannolikt har du gått under åtminstone 2 gångar mer då du hade stegen på andra sidan också! Jag hade gått under trädet säkert 20 gånger, det hade som sagt hängt orörligt i en vecka vid ingången till min sommarstuga. När jag gick under efter jag börjat kapa visste jag att rotvältan skulle slå tillbaka och stammen höja sig. OM nu stammen skulle ramlat ned tror jag inte hjälmen hade hjälpt. Däremot hindrar en hjälm sikten och hörseln.Du säjer att stegen var fastspänd i staketet ändå svajar den när du jobbar med motorsåg på den! Så fast att den inte kunde välta. Lite rörelse klarar jag av.Ingen flyktväg! ? Bara att hoppa tillbaka.Var för sig utgör dessa moment en kompetent risk för liv eller skada. Mera finns att säja om detaljer men inte som är direkt innefattat med risk för liv. Vad som dock är värst av allt är att du lägger upp filmen på ett offentligt forum utan att varna för ev risker tvärtom så försvarar du ditt agerande, du tar altså ett ansvar för att alla som sett din film kan göra likadant? Ta och kolla lite på Tuben så hittar du snart totalt galna videor. När jag inte sittar på min bak och svepar omdömen så jobbar jag proffessionellt med träd beskärning och fällning och har gjort så i 22 år, jag har bla genomgått utbildning i upparbetning av stormfälld träd innan det blev ett krav i Sverige men var det i DK, dessutom har jag jobbat båda i stormfälld skog och med stormfällen på privattomter genom alla år i Danmark, Tyskland, Sverige och Norge. Båda för skogsarbetare och arborister är just stormfällda träd räknat som en av de farligaste och mest riskfyllda arbetsuppgifterna vi har och det kostar liv i Sverige varje år, det kan på inga vis jämnföras med vanlig trädfällning vara sig i risk eller hur många liv det kostar. Under dessa år har jag personligen upplevt ett dödsfall med en nära kollega och varit tvungen att färdigställa en fällning efter en privatperson som tyckte det var för dyrt och själva skulle fälla 2 granar från stege med resultatet att han sågade sig i armhålan och dog på stegen. Så ja jag anser att man bör anlita proffesionella och om det är dyrt eller ej är nog mest en prioriteringsfråga. Hur skulle DU gjort då?
Oj då så besvärligt. Som glad amatör klipper jag träden själv och putsar mina fönster.
Lägg ner.
Jan af Lisö
09-01-2012, 21:01
Det är ju bara att konstatera att vi entusiaster gör inte saker som proffsen. Vi använder inte motorsågar på samma sätt, vi klättrar på taken utan säkerhetslinor, vi förbikopplar våra vedklyvar, kör gräsklippare utan skor med stålhättor, jobbar under bilar, etc, etc. Det förolyckas varje år några entusiaster och några yrkesmän ....
Det är nog en bra motion för Gossen Ruda att vara ute och såga. Säkert farligare vore det om han bara satt i soffan och dog i hjärtinfarkt.....
Det är ju upp till var och en vuxen person att bestäma själv vilka risker man vill utsätta sig själv för....
Det viktigaste är ju ändå att ha tur, Estonias passagerare sysslade ju inte riktigt med någon farlig verksamhet.
ingrid fuxwall
09-01-2012, 21:29
CITAT (Jan af Lisö @ 09-01-2012, 21:01)  Det är ju bara att konstatera att vi entusiaster gör inte saker som proffsen. Vi använder inte motorsågar på samma sätt, vi klättrar på taken utan säkerhetslinor, vi förbikopplar våra vedklyvar, kör gräsklippare utan skor med stålhättor, jobbar under bilar, etc, etc. Det förolyckas varje år några entusiaster och några yrkesmän ....
Det är nog en bra motion för Gossen Ruda att vara ute och såga. Säkert farligare vore det om han bara satt i soffan och dog i hjärtinfarkt.....
Det är ju upp till var och en vuxen person att bestäma själv vilka risker man vill utsätta sig själv för....
Det viktigaste är ju ändå att ha tur, Estonias passagerare sysslade ju inte riktigt med någon farlig verksamhet. Instämmer!
Gossen Ruda
09-01-2012, 21:41
Här talas kloka ord. Vill bara avsluta(?) med att jag är lite trött på när yrkesmän som har en massa utbildning samtidigt nedvärderar alla andra som varande okunniga och livsfarliga för sig själva och andra. Jag kan dra ett par exempel på klantiga yrkesmän men jag avstår. Man skall vara lite mer ödmjuk mot andra som kan ha mer kunskap än vad man tror.
En klassiker, som säkert både Mike och Gossen Ruda varit med om förut i andra sammanhang - hur yrkesmannen och lekmannen ser på en uppgift och på utförandet, och hur diskussionen utspinns dem emellan. Jag utför inte stormfällningar själv (numera, gjorde det långt innan jag jobbade med träd). Har varit alltför nära arboristvärlden för att göra det, sett för många ärr och kommit allvarliga olyckor nära. Yrkesmän i trädbranschen gör också fel, bedömer fel, är slarviga eller trötta, skadas och ibland dör. Och det är sant att yrkesmän också jobbar med enhandsfattning, trots att det innebär stora risker. Vissa yrkesmän jobbar också ensamma. Alla yrkesmän jobbar inte säkert heller, tyvärr. I de områden jag har kunskap om, utgår jag från att många också vill utöva själva - att beskära sina träd. På samma sätt vill många klara att ta hand om sina stormfällda träd. Jag tror att vi som jobbar med träd kan bli bättre på att förklara vilka situationer som är enkla, och vilka som kräver mer kunskaper för att undvika att skada sig själv (eller trädet om det gäller beskärning). Vi måste bli bättre på att förklara var riskerna ligger med arbete med stormfällda träd liksom med frifällning, som är vanligt också i trädgårdssammanhang. Bilder och videos är bra för detta. Observera att det både är lekmän och betalda människor som visas här! Motorsågen slog tillbaka, hjälmen skyddade huvudet denna gång.Jobb från stege slutar illa.Kapar gren från stege.Stegjobb slutar illaEnkla beskrivningar av risktänkande med stormfällda trädVideo från skogsforsk om bl a stormskogsarbeteExempel på vanliga misstagTesta dig själv - motorsågenSpjälkning vid frifällning (vid felaktigt snitt)Kapar liggande träd, dödlig utgång (tecknad)Mindre missberäkning med liggande träd
Gossen Ruda
10-01-2012, 12:13
Tack för filmerna och länkarna. Det mest skrämmande var alla som använde motorsåg utan hjälm. Aldrig. Visserligen använder jag inte hjälm när jag kapar veden på sågbocken men det är annorlunda. Jag förstår dock inte hur fläkningen kunde ske även om fällhugget var för vidöppet. Jag har det så med så liten vinkel som möjligt så att stammen dras av och lossar helt när trädet börjar falla.
Huggorm
10-01-2012, 13:04
Den där spjälkningen var intressant ja. Det är ju svårt att se på filmen, men jag undrar om inte det är ett dött träd? Gamla torra träd kan uppföra sig lite annorlunda, även om jag aldrig sett något liknande det i filmen
Gossen Ruda
10-01-2012, 13:51
CITAT (Huggorm @ 10-01-2012, 13:04)  Den där spjälkningen var intressant ja. Det är ju svårt att se på filmen, men jag undrar om inte det är ett dött träd? Gamla torra träd kan uppföra sig lite annorlunda, även om jag aldrig sett något liknande det i filmen Jo, det ser dött ut med delvis avfallen bark.
Hej alla glada! Jag blev intresserad av bakgrunden när jag hittade klippet med lärken.. Meningen med detta inlägg är Endast att jag inte vill att folk skall göra illa sig! För min del tycker jag det är onödigt att utsätta sig själv och sina närmaste för de risker som kude förutses från början. Någonstans följer ett visst ansvar med att lägga ut ett sådan här klipp i ett i övrigt seriöst forum, det kan locka den tvehågsne att följa efter.... Helt rätt, ingen annan har sett eller kunnat bedöma situationen på plats i verkligheten men vi ser det vi ser, och resonerar därifrån. Vad är det för skillnad på att riskera att, eller göra sig illa på jobbet?? Abetsmiljöverkets föreskrifter är endast ett direkt resultat av en hel massa likartade tragiska händelser vid arbete, -dödsfall och skador. Därutöver finns arbetsmetoder och verktyg som erbjuder en massa olika möjligheter att jobba på Säkraste sätt. Vad är skälen till att inte ta tillvara på detta? Jag vill bara veta för jag begriper inte riktigt... Alt 1. lägg en trave EUR-pall el motsv vid staketet, fällning med motorsåg på normal stubbhöjd med "urtag på trycksidan" (se säker skog) = toppen ligger kvar uppe i de andra träden - stammen vilar mot marken, förloppet blir det långsammaste som är möjligt med bästa möjliga kontroll staketet klarar sig därefter kan man arbeta upp resten av trädet. Om det inte vill komma ner till mark behöver man sätta i en lina och dra. Alt 2. Använd en kastsåg www.throw-saw.com och kapa på samma ställe som på filmen. Alt 3. Använd en Stångsåg 4 - 6m och kapa på samma ställe -det man inte har kan man köpa eller hyra eller låna .. Nu har jag skrivit alldeles för långt ....
spjälkning beror på stark spänning/ lättspräckt ved, undviks till största delen med rätt fällteknik, har dock inte så mycket att göra med storleken på riktskärsöppningen som i normalfallet skall vara 70grader så att man får styrning ända ner till mark
Gossen Ruda
10-01-2012, 15:37
CITAT (Hans T @ 10-01-2012, 14:40)  spjälkning beror på stark spänning/ lättspräckt ved, undviks till största delen med rätt fällteknik, har dock inte så mycket att göra med storleken på riktskärsöppningen som i normalfallet skall vara 70grader så att man får styrning ända ner till mark Hej Hans. Anledningen till att jag oftast har liten riktskärsöppning, skrev fel där tidigare, är att jag vill ha bort trädet från mig. Jag fäller i stort sett enbart i skogsmark så det kvittar om trädet går några grader hit eller dit. Om trädet självt sliter av den sista biten av snittet kommer det att forsätta i tangentens riktning och avlägsna sig några meter. Ingen risk för kast med rotändan. Jag hade som sagt haft en vecka på mig att fundera på olika sätt att kapa ner trädet. Staketet var inte så viktigt, jag hade kunnat lägga några timmar på att montera ner det men ville slippa. Om jag däremot hade kapat stammen vid roten hade ett annat problem dykit upp. Jag såg att stammen stod i en båge uppåt och det enda som kunde orsaka detta var att rotvältan ville tillbaka. Därför ville jag använda mig av detta för att få en lång grov stambit som säkert en sågverksägare jag känner vill ha. När jag började kapa stammen och såg att den höjde sig och sågsnittet vidgade sig visste jag till 100 % att jag tänkt rätt. Rotvältan med stambiten skulle höja sig och avlägsna sig bort från mig. Hade jag kapat stammen vid roten hade jag direkt fått motsatt spänning i stammen. Toppen hade med största säkerhet hängt kvar uppe i hasslarna och jag hade varit tvungen att kapa stammen genom sågning underifrån med sågen skjutande. Inte bra och lurigt. Dessutom hade det varit svårt att få ut en 5-meters stambit. Faktum är att det sen var ett litet helsicke att ta ner toppen. Först kunde jag kapa 3 st 1-meters bitar från marken men sen måste jag ha ner resten ur småhasslarna. Det gick genom att både använda motorsåg, handsåg och stångsåg. Det var många övervägningar och funderingar innan jag började.
CITAT (Cilla @ 10-01-2012, 06:20)  Vad gör han fel?
sågar MOT brytmånen.... han borde göra ett instick bakom brytmånen, såga fram och göra den klar, Därefter antingen såga ut bakåt eller såga bakifrån,, Då undviker han spjälkningen om han gör det rätt.
Xerxses
10-01-2012, 18:26
Jag har sedan annandagen tagit hand om stormfällda träd runtomkring mig... Jag jobbar yrkesmässigt med träd och trädvård och vill bara gratulera dig Gossen Ruda till att ha haft turen på din sida. Jag säger tur för det är uppenbart att du inte visste innan du började såga vad som skulle hända. Med utbildning och erfarenhet kommer kunskapen om vad som kommer hända innan du börjar arbetet. En av huvudanledningarna till att ditt lilla projekt gick bra är 2 faktorer; Trädslag och temperatur.
Lärk är det hårdaste av våra inhemska barrträdslag samtidigt som det är det som har sämst flexibilitet därför undvek du risken med spjälkning, detta var inte något du verkar känna till... hade du använt samma metod med ett annat träd så vete tusan om du hade varit med oss och kunnat argumentera för din säkra arbetsmetod.
Den andra faktorn (temperatur) som du inte heller verkar känna till är att vissa träd, särskilt lärk, blir otroligt skört vid låga temperaturer och kan, under hög belastning, smälla av när man sätter sågen i dem (med ganska otrevliga vassa flisor som kan flyga iväg...)
Så GRATTIS till att du lyckades med din intention och fick ner trädet och tack till din skyddsängel som jag hoppas att du inte utnyttjar alltför ofta... en dag är han upptagen på annat håll och då biter den onde dig i baken och turen är slut.
Var försiktig, det gick bra den här gången...
Gossen Ruda
10-01-2012, 18:41
CITAT (Xerxses @ 10-01-2012, 18:26)  Jag har sedan annandagen tagit hand om stormfällda träd runtomkring mig... Jag jobbar yrkesmässigt med träd och trädvård och vill bara gratulera dig Gossen Ruda till att ha haft turen på din sida. Jag säger tur för det är uppenbart att du inte visste innan du började såga vad som skulle hända. Med utbildning och erfarenhet kommer kunskapen om vad som kommer hända innan du börjar arbetet. En av huvudanledningarna till att ditt lilla projekt gick bra är 2 faktorer; Trädslag och temperatur.
Lärk är det hårdaste av våra inhemska barrträdslag samtidigt som det är det som har sämst flexibilitet därför undvek du risken med spjälkning, detta var inte något du verkar känna till... hade du använt samma metod med ett annat träd så vete tusan om du hade varit med oss och kunnat argumentera för din säkra arbetsmetod.
Den andra faktorn (temperatur) som du inte heller verkar känna till är att vissa träd, särskilt lärk, blir otroligt skört vid låga temperaturer och kan, under hög belastning, smälla av när man sätter sågen i dem (med ganska otrevliga vassa flisor som kan flyga iväg...)
Så GRATTIS till att du lyckades med din intention och fick ner trädet och tack till din skyddsängel som jag hoppas att du inte utnyttjar alltför ofta... en dag är han upptagen på annat håll och då biter den onde dig i baken och turen är slut.
Var försiktig, det gick bra den här gången... Ännu en som tror sig veta hur mycket jag vet och inte vet, hur många finns det? Det var inte tur, det var noggranna beräkningar.
Huggorm
10-01-2012, 19:04
CITAT (Xerxses @ 10-01-2012, 18:26)  Lärk är det hårdaste av våra inhemska barrträdslag samtidigt som det är det som har sämst flexibilitet därför undvek du risken med spjälkning, detta var inte något du verkar känna till... hade du använt samma metod med ett annat träd så vete tusan om du hade varit med oss och kunnat argumentera för din säkra arbetsmetod. Jag vill bara upplysa om att lärk inte är inhemskt, däremot är den betydligt hårdare enen det. En redig norrlandsfura är nog också hårdare än en frodvuxen lärk som Rudans
kerstinbern
10-01-2012, 19:42
Efter stormen Gudrun så dog minst 5 personer under arbete i skogen.
Hej Huggorm! Lärk kanske togs in en gång liksom granen, men den räknas nog som inhemsk idag. Se bl a här http://www.skogsstyrelsen.se/Myndigheten/S...tiken/Tradnamn/Vet du något annat?
Huggorm
10-01-2012, 20:56
CITAT (Cilla @ 10-01-2012, 20:43)  Hej Huggorm! Lärk kanske togs in en gång liksom granen, men den räknas nog som inhemsk idag. Se bl a här http://www.skogsstyrelsen.se/Myndigheten/S...tiken/Tradnamn/Vet du något annat? Den listan kan du inte gå efter, för i sådana fall skulle även contorta, sibirisk lärk och lärksläktet över huvud taget vara inhemskt. Lärken planterades in från alperna en gång i tiden, och är visserligen bofast nu men inte inhemsk. Första gången den hittades förvildad i Sverige var 1851. http://linnaeus.nrm.se/flora/barr/pina/larix/laridec.html
Om spjälkning, som jag såg tolkades här som att tallen som spjälkades i videon jag lade in tidigare var döende: Spjälkning kan förekomma med ALLA träd. Se inte det bara som en fråga om gamla eller skadade träd när du går ut med motorsågen! Kolla instruktionsvideon från Säker skog som också ger spjälkningsexempel: http://www.youtube.com/watch?v=aLpSHZcklMgLite mer finns skrivet och i bild här http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=46423och här http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=3135Diskussion om spjälkning i skogsforum http://skogsforum.se/viewtopic.php?f=2&t=2088OK Huggorm, tack! Lärken förvildad sedan 1800-talet alltså, bra att veta!
Gossen Ruda
10-01-2012, 21:59
Jag har råkat ut för spjälkning ett par gånger men bara på ganska klena lövträd som asp, sälg och någon björk. Nu är det sällan jag kapar ner stormfällda träd, det här lärkträdet var det första på många år. Däremot händer det då och då att träden fastnar i varandra vilket medför problem, dock inte olösbara. Beträffande påståendet att min lärk skulle vara skör så motsägs det av det enkla faktumet att det blev en rotvälta och inte ett knäckt träd som furan strax bakom. Den var visserligen i spänn men inte så kraftigt, rotvältan höll emot lite bara.
CITAT (Cilla @ 10-01-2012, 21:38)  Om spjälkning, Spjälkning kan förekomma med ALLA träd. Kolla instruktionsvideon från Säker skog som också ger spjälkningsexempel: http://www.youtube.com/watch?v=aLpSHZcklMgFör mig ser der det ut som mycket stor risk för kast som han behandlar motorsågen. Som amatör läser jag instruktionsboken och lärt att aldrig köra motorsågen på "fel" sida eller med spetsen in i först! Förväntade mig att motorsågen kastar! Är detta ett varnande exempel på hur man inte skal göra i stället?
Gossen Ruda
10-01-2012, 22:09
CITAT (jaj-51 @ 10-01-2012, 22:07)  För mig ser der det ut som mycket stor risk för kast så som han behandlar motorsågen.
Som amatör läser jag instruktionsboken och skulle aldrig köra motorsågen på "fel" sida och spetsen in i först!
Förväntade mig att motorsågen kastar! Håller med. Man visar hur man klarar en fara men struntar i en annan. Man borde varnat för kast.
Mike R Petersen
10-01-2012, 22:52
CITAT (jaj-51 @ 10-01-2012, 22:07)  För mig ser der det ut som mycket stor risk för kast som han behandlar motorsågen.
Som amatör läser jag instruktionsboken och lärt att aldrig köra motorsågen på "fel" sida eller med spetsen in i först!
Förväntade mig att motorsågen kastar! Är detta ett varnande exempel på hur man inte skal göra i stället? Visst står det i vissa böcker att man inte skall kapa med skjutade kedja (det du kallar för "fel" sida) men det är inte 100% sant det är omöjligt (det kanske går men inte så det är lönsamt och ergonomiskt korrekt) att utföra ett jobb utan att jobba med skjutande kedja, där risken för kast är som störst är nosen på svärdets ovansida från ca 5 cm innan böjningen börjar och 2/3 delar runt, därefter blir det dragande kedja och risken för kast minskar igen, vad han gjorde här var att påbörja insticket med dragande kedja altså helt enligt boken. Att han borde informera om riskerna ja, dock är detta en del av ett utbildningsmaterial för skogsarbetare men självklart skulle riskerna vara poängterat innan det lades ut på ett almänt forum som Youtube är. Just tekniken han nyttjar med instick och att hålla kvar en "häl - tårtbit , säkert hörn mm" är en flitigt använd och anerkänd teknik för att ge möjlighet att göra sina snitt helt klart utan risk för att trädet går i förtid. Personligen är det inget jag vill rekomendera att använda om man inte är van vid motorsågsarbete och/eller har kyndig vägledning. Till så små träd som han fäller här skulle det inte heller vara mitt förstaval jag brukar då nyttja mig av ett "förskjutet fällsnitt" vilket är enklare och snabbare.
Xerxses
10-01-2012, 23:58
CITAT (Gossen Ruda @ 10-01-2012, 21:59)  Jag har råkat ut för spjälkning ett par gånger men bara på ganska klena lövträd som asp, sälg och någon björk. Nu är det sällan jag kapar ner stormfällda träd, det här lärkträdet var det första på många år. Däremot händer det då och då att träden fastnar i varandra vilket medför problem, dock inte olösbara. Beträffande påståendet att min lärk skulle vara skör så motsägs det av det enkla faktumet att det blev en rotvälta och inte ett knäckt träd som furan strax bakom. Den var visserligen i spänn men inte så kraftigt, rotvältan höll emot lite bara. #Huggorm; Lärken fanns här före den senaste istiden och en återplantering anser jag kalla fall vara en återintroduktion. Gossen Ruda jag var medlem på det här forumet när det var nytt men inte gjort några inlägg på länge därför registrerade jag mig igen. Jag har genom åren sett många hemmafixare "beräkna" vad som ska hända, jag har även sett följderna när det inte gått som man tänkt sig... Du verkar vara en stridbar man med lite tillövners för yrkesmän, en tråkig inställning. Jag menade inte att knäppa dig på näsan utan bara dela med mig av min kunskap. Jag tvivlar inte på att du sågat träd förr, om du säger det, men din skuddsutrustning, arbetsmetod, säkerhetstänkande och öppenhet för att ta till dig ny kunskap visar något annat. Att du genast går in och förkastar den kunskap jag har om vedens olika egenskaper vid olika temperaturer utan att istället säga "Tack för informationen men temperaturen var oförändrad från det att trädet föll så den faktorn har jag redan vägt in" Det är väl det Forum går ut på -att dela med sig av sin kunskap och få del av andras? Jag har använt motorsåg i mitt arbete i 21 år, hemmavid i 28 år... Trots detta så har jag tagit A,B och C nivå på säkerskog utbildning förra året för att uppdatera mig på tekniker och lära mig nya. Mitt gamla kort är fortfarande giltigt och genomfört i ett Engelskt system. Utbildning är bra! Någonting jag uppmanar och uppmuntrar dig och andra att gå om ni ska använda Motorsåg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|