Jag har sedan annandagen tagit hand om stormfällda träd runtomkring mig... Jag jobbar yrkesmässigt med träd och trädvård och vill bara gratulera dig Gossen Ruda till att ha haft turen på din sida. Jag säger tur för det är uppenbart att du inte visste innan du började såga vad som skulle hända. Med utbildning och erfarenhet kommer kunskapen om vad som kommer hända innan du börjar arbetet. En av huvudanledningarna till att ditt lilla projekt gick bra är 2 faktorer; Trädslag och temperatur.
Lärk är det hårdaste av våra inhemska barrträdslag samtidigt som det är det som har sämst flexibilitet därför undvek du risken med spjälkning, detta var inte något du verkar känna till... hade du använt samma metod med ett annat träd så vete tusan om du hade varit med oss och kunnat argumentera för din säkra arbetsmetod.
Den andra faktorn (temperatur) som du inte heller verkar känna till är att vissa träd, särskilt lärk, blir otroligt skört vid låga temperaturer och kan, under hög belastning, smälla av när man sätter sågen i dem (med ganska otrevliga vassa flisor som kan flyga iväg...)
Så GRATTIS till att du lyckades med din intention och fick ner trädet och tack till din skyddsängel som jag hoppas att du inte utnyttjar alltför ofta... en dag är han upptagen på annat håll och då biter den onde dig i baken och turen är slut.
Var försiktig, det gick bra den här gången...
|