CITAT (jaj-51 @ 10-01-2012, 22:07)

För mig ser der det ut som mycket stor risk för kast som han behandlar motorsågen.
Som amatör läser jag instruktionsboken och lärt att aldrig köra motorsågen på "fel" sida eller med spetsen in i först!
Förväntade mig att motorsågen kastar!
Är detta ett varnande exempel på hur man inte skal göra i stället?
Visst står det i vissa böcker att man inte skall kapa med skjutade kedja (det du kallar för "fel" sida) men det är inte 100% sant det är omöjligt (det kanske går men inte så det är lönsamt och ergonomiskt korrekt) att utföra ett jobb utan att jobba med skjutande kedja, där risken för kast är som störst är nosen på svärdets ovansida från ca 5 cm innan böjningen börjar och 2/3 delar runt, därefter blir det dragande kedja och risken för kast minskar igen, vad han gjorde här var att påbörja insticket med dragande kedja altså helt enligt boken.
Att han borde informera om riskerna ja, dock är detta en del av ett utbildningsmaterial för skogsarbetare men självklart skulle riskerna vara poängterat innan det lades ut på ett almänt forum som Youtube är.
Just tekniken han nyttjar med instick och att hålla kvar en "häl - tårtbit , säkert hörn mm" är en flitigt använd och anerkänd teknik för att ge möjlighet att göra sina snitt helt klart utan risk för att trädet går i förtid.
Personligen är det inget jag vill rekomendera att använda om man inte är van vid motorsågsarbete och/eller har kyndig vägledning.
Till så små träd som han fäller här skulle det inte heller vara mitt förstaval jag brukar då nyttja mig av ett "förskjutet fällsnitt" vilket är enklare och snabbare.