CITAT (Gossen Ruda @ 10-01-2012, 21:59)

Jag har råkat ut för spjälkning ett par gånger men bara på ganska klena lövträd som asp, sälg och någon björk. Nu är det sällan jag kapar ner stormfällda träd, det här lärkträdet var det första på många år. Däremot händer det då och då att träden fastnar i varandra vilket medför problem, dock inte olösbara. Beträffande påståendet att min lärk skulle vara skör så motsägs det av det enkla faktumet att det blev en rotvälta och inte ett knäckt träd som furan strax bakom. Den var visserligen i spänn men inte så kraftigt, rotvältan höll emot lite bara.
#Huggorm; Lärken fanns här före den senaste istiden och en återplantering anser jag kalla fall vara en återintroduktion.
Gossen Ruda jag var medlem på det här forumet när det var nytt men inte gjort några inlägg på länge därför registrerade jag mig igen. Jag har genom åren sett många hemmafixare "beräkna" vad som ska hända, jag har även sett följderna när det inte gått som man tänkt sig... Du verkar vara en stridbar man med lite tillövners för yrkesmän, en tråkig inställning. Jag menade inte att knäppa dig på näsan utan bara dela med mig av min kunskap. Jag tvivlar inte på att du sågat träd förr, om du säger det, men din skuddsutrustning, arbetsmetod, säkerhetstänkande och öppenhet för att ta till dig ny kunskap visar något annat. Att du genast går in och förkastar den kunskap jag har om vedens olika egenskaper vid olika temperaturer utan att istället säga "Tack för informationen men temperaturen var oförändrad från det att trädet föll så den faktorn har jag redan vägt in" Det är väl det Forum går ut på -att dela med sig av sin kunskap och få del av andras? Jag har använt motorsåg i mitt arbete i 21 år, hemmavid i 28 år... Trots detta så har jag tagit A,B och C nivå på säkerskog utbildning förra året för att uppdatera mig på tekniker och lära mig nya. Mitt gamla kort är fortfarande giltigt och genomfört i ett Engelskt system. Utbildning är bra! Någonting jag uppmanar och uppmuntrar dig och andra att gå om ni ska använda Motorsåg.