Hej Mia, ursäkta att svaret dröjt!
Om att ympa med vattenskott: Går ofta utmärkt, men är precis som du skriver inte den gren man väljer om man också har långskott att tillgå. De är visserligen lite känsligare för angrepp (tydligt är att de lättare angrips av fruktträdkräfta, tyvärr hela deras liv) men om de är saftiga och ser lite "sdtinna" ut, dessutom har hyfsat tätt mellan knopparna och är av sorten Filippa så är det nog de bästa vattenskotten man kan tänka sig...
Synd om grannens Filippaträd förresten, att den nödgas skicka vattenskott. Om de gillar låga äppelträd som ser ut som hårburr är ju Filippa utmärkt precis som hon är (utan eller med mycket lätt beskärning) med sina blomanlag och frukt på långa fruktspjut och -skott.
Starkast är förresten de skott, oavsett långskott eller vattenskott, som sitter mest i centrum, rakast från stammen sett, och högst upp. Där är bra att plocka ett och annat årsskott för ympar.
Och japp, du kan stimulera tillväxt för att få fram ympris. Bäst är förstås att göra en lätt genomgående beskärning av hela trädet, men om det inte är ditt så kan du göra det partiellt också. Skär bort gammal ved högt upp i kronan, i linje med stammen (men det handlar förstås inte om att grovkapa här). Skär på ett par ställen bort t ex 3-5-årsved som växer från översidan av en fallande gren, så nära stammen som möjligt. (Detta försöker man ju att undvika med vanlig underhållsbeskärning eftersom man då tar bort den äldre veden till förmån för den yngre och låter uppåtriktad ved utvecklas och bli befriad från de som från dess nedre sida växa och tynga ned.)
Så här i prioritetsordning lättar och "lyfter" man ett äppeträds gren med beskärning. Vill man få fram årstillväxt för ympar bara på ett ställe skär man t ex bort den gren som inte har en markering här, och som med vanlig underhållsbeskärning skulle ha behållits.
Ler åt uttrycket "fjäsket med markvården"... :-) Som trädens obotliga försvarare måste jag givetvis också tillägga att om vi jordförbättrar fem gånger i ett äppelträds liv, kanske vart 50ionde år eller några år i rad i deras 80-årsålder eller så, så har vi fjäskat bra mycket mindre totalt än vi gör för våra ettåriga sommarblomster! Träd kräver egentligen rätt lite fjäsk... Nu var det sagt. :-)
Hur gamla ungefär är dina träd, eller hur grova är stammarna, är det slät eller skrovlig bark?
Vore roligt om du ville fota de jobb du gör med detta, liksom med dina kräftympningar och annat! Alltid givande och inspirerande att se! (Jag själv har efter alla år inte tagit mig tid att förstå mig på odlas fotoalbum så om det tar några år för dig kommer jag inte vara den som klagar!)
Din Alice följer jag också gärna. Har själv satt sådana på senare tid, läst om sorten men har ingen längre erfarenhet. De jag satt har varit på högstam, har haft överraskande kraftig krona och har haft alldeles fel tidsinställning med alldeles för sen avmognad. Å andra sidan klarade de förra vintern utan en enda intorkning, det var bra och ju enligt skolboken... Alice ska tåla hårda väder, vind, och hyfsat bra klara tunga jordar också om jag inte minns helt fel. Å andra sidan är de kräftbenägna, men hur mycket i relation till andra sorter vet jag ännu inte.
Om man ska stödvattna eller inte: Nästan alltid ja, de första 3-5 åren under bladsäsong. Är det problem med dräneringen dvs stillastående vatten i marken bör man lösa det på annat sätt, som du beskriver med att se till att ytan kan avdunsta (och inte är gräsbeväxt), att det finns skuggade men vattenuppdragande växter över rötterna, att växtbädden förstoras, eller att man dikar eller dränerar på andra sätt. Men exakthet kan man inte ha med stalltipsen om att 30-50 liter i veckan behövs under bladsäsongen under etableringen. Alla platsers vattenrörelser är så olika. Gå på känn, du kan ju se tillväxt, bladfärg, kräfta och med det kommer man långt. 30-40 cm tillväxt om träden är 5-10 år gamla är helt OK, men mindre ska du inte ha.