Nu kanske det uppfattas som att jag vill tjäna pengar för att jag är arborist men som Hans T sade det ta inn flera firmor att göra en bedömning och ge ett kostnadsförslag.
Jag anser att alla med träd som uppnår en höjd över 10 m bör anlita en arborist, många vill säja att träden klarar sig länge om inte helt utan beskärning, det är en sanning med modifikationer för visst kan träden stå utan men hur många träd ser vi i parker på tomtar eller i stadsmiljör som blivit över 150 år om inte de har fått utförd en kraftig reduktion (snitt över 20 cm eller mer ån 1/3 av lövmassan i en beskärning) tyvärr inte många. Be altid att få ett skriftligt utlåtande om vad som är gjort och om det finns några anmärkningar på trädet av det firma som utför jobbet, på så vis kan ev framtida beskärningar planeras på ett bra och enelt sätt för några firmor är detta standard för andra inte.
Trädvården är ett långsiktigt tänkande och projekterande baserat på vetenskap och praktiska erfarenheter.
Vad gäller din lind skulle jag helt klart få gjort en beskärning och gärna en beskärnings/skötselsplan då lind har potential att bli väldigt gamla, en av anledningerna att de inte gör det är att de ofta skurits för sällan och hårt, lind är ett träd som har tendens till svaga grenvinklar vilket oftast inte är ett problem förän att trädet är gammalt och grenar/stammar börjar bli väldigt långa med mycket tyngd längst ut, lind har också en tendens att bli väldigt tät i kronan med många döda kvistar och grenar till följd, genom en väl planerat beskärning kan grenbrott undvikas och kronan hållas frisk med en bra struktur i många hundra år.
Lärk blir som Huggorm sade inte traditionellt beskuren hos oss men det kan göras lärk tål och svarar väldigt bra på beskärning (med att trädet svarar på beskärning menar jag inte att det sätter mycket nyväxt men att det snabbt valler över och har ett ofta bra försvar mot röta och svamp) största problemet för lärk brukar vara grenbrott antingen till följd av spröda grenar i kombination med yttrepåverkning eller att gamla lärkgrenar kan bli väldigt långa, beskärningen begränsar sig ofta till att ta bort dött och reducera grenar som har en risk att brytas. Det varande sagt blir inte lärken lika gammal som t.ex tall lind ek mfl och därför är det kanske inte ekonomiskt försvarbart att beskära trädet.
Hoppas ni inte somnat...
Redigerat av Mike R Petersen: 12-01-2012, 15:03
|