Ja torrjästen jag använder är samma som på ICA eller hemköp mfl affärer. En påse motsvarar 50g färsk jäst.
Jag använder inte gelatin eller kiselsol för jag tycker inte att det spelar någon roll om nu fruktvinet skulle vara lite grumligt (det brukar faktiskt inte heller vara det). Jag äter dessutom inget nöt eller griskött så gelatin faller definitivt bort;).
Man kan lägga torrfrukt som fikon och aprikoser mm i vinet men tänk på att ta osvavlad frukt i så fall. Många reagerar med allergi på svavel (jag t ex)) och det är säkert osund också. Kryddor som kanel, nejlikor eller en vaniljstång kan ge en speciell smakkick

PS Speciell vinjäst som köps för dyra pengar i specialaffären gynnar bara försäljarens plånbok. För ett enkelt vin gör det varken från eller till vilken typ av jäst man använder. Det man ska satsa på är bra korkar - gärna extra långa - så håller vinet länge....Tänker du dricka upp det inom ett halvår - ett år räcker det om du fyller det färdiga vinet i en enkel vattendunk med kran!
Redigerat av merlin68: 12-01-2012, 16:15