Jag och så... hrm. Det blir långt ibland! Ursprungsfrågan:
Vid torpet har jag två stora träd (lind och lärkträd) som jag funderar på om de är för stora och behöver beskäras.
Jag skulle säga att det inte är storleken som är avgörande för beskärning eller ej, dvs det är inte säkert att det blir varken starkare, säkrare, mer långlivat, mer funktionellt eller estetiskt tilltalande om det beskärs i syfte att minska storleken. Däremot är det bra att lugna sin oro genom att låta en arborist titta på om det finns strukturella eller andra svagheter i trädet, som gör att det finns risker med det.
men tänk om det gigantiska trädet skulle falla, då ryker både dass och campingbussen.
Stilla denna oro genom att ställa frågan till en arborist. Att ställa frågan: "Kommer trädet välta eller stora grenar falla" är en hel annan än "är det för stort så det behöver reduceras"?
Att svara på den första frågan kan som Hans T säger, en arboristfirma göra gratis. Den andra frågan kommer att leda till en offert som kan bli dyr. Att reducera en lind är ett kvalificerat jobb som dessutom tar många timmar.
Min personliga åsikt är att friväxande lindar är mycket värdefulla och bör behållas överallt där de är säkra. Se på gatulindarna i stan - man ser knappt likheterna med arten! I gatumiljöer där lin är vanlig kan man sällan ha friväxande av praktiska och säkerhetsmässiga skäl. Men dessutom har de genomgått så många hemska beskärningsideal genom åren att de ser ut som knyckiga PIPRENSARE på vintern, att blomningen knappt märks och att fåglarna lika gärna kan sitta på ett balkongräcke eftersom de är så embarmligt hårt urglesade.
Friväxande lindar är som trädens drottningar i balklänningar. Böljande från hög höjd till låg med gracila grenar och frodighet som inte liknar något annat träd. Översvallande med sin högsommarblom, sprider väldoft och behag vida kring - och sedan alla vackra fröställningar...
Biologiskt är de värdefulla också, inget annat träd ger så mycket mat åt bin under den period de blommar. Lindar liknar ekar i det att de är och blir bostad åt allt fler andra organismer ju äldre linden blir. Viktigt just i våra urbana miljöer!
Redigerat av Cilla: 13-01-2012, 00:34