Om man jämför butikspris mot arbetsinsat, tid och kostnad man lägger ner på att odla kan jag inte tänka mig något som slår jordärtskocka. Man sätter några av årets skördade knölar på hösten, de övervintrar själva, de odlar sig själva, ingen ohyra går på dem (utom möjligen sork), inget ogräs kan konkurera med dem, litet vattningsbehov, inget beskärande, gallrande eller rensande. Bara att gräva upp dem på hösten i absurda mängder. Inget jobb alls. På affären hittar man 3-4st yngkliga stackare i ett litet inplastat frigolittråg importerade från sydeuropa, inte ens ekologiska. Pris i butik 80-90kr/kg!
Överslagsräkning:
För första plantan jag tog upp i höstas vägde jag in skörden till 2,5kg jordärtskockor (Bianca). Plantavstånd 4dm mellan plantorna, på en hektar (10000m2) ger 62500plantor, gånger 2,5kg/planta ger 156250kg, gånger 80kr/kg ger 12500000kr. Alltså 12,5 miljoner kr per hektar. Min kolonilott på 60m2 skulle enligt samma beräkning ge 937,5kg till ett värde av 75000kr om jag täckte hela med jordärtskockor.
Jag har funderat på att bli jordärtskocksbonde på heltid, men vet inte om marknaden finns för så mycket jordärtskockor.