CITAT (RB9310 @ 13-01-2012, 18:14)

...Ja jag tycker om kycklingkött men det betyder inte att jag försvarar kycklingindustrin. Hur påverkar man kycklingarnas förhållanden? Genom att inte äta kyckling?...
Trots att jag är vegetarian och har tama höns som är mer som hundar tycker jag att det är helt okej att äta kyckling om man nu ska äta kött. Det
blir för många tuppar när man föder upp höns, bara det är ett argument för att fortsätta äta kyckling. Det
är nyttigt och gott (men kanske inte riktigt lika billigt som det som framställs i filmen om man väljer kycklingar som haft det bra).
Visst kan konsumenterna påverka. Om ingen köpte plågade kycklingar och efterfrågan efter ekologiskt uppfödda kycklingar blev jättestor skulle fler föda upp ekologiskt, så är det bara. De vill tjäna pengar och tror att vi liksom de skiter i djuren, gör vi det? Har
du råd att köpa ekologisk kyckling? Frågar du efter den i affären om den inte finns?
CITAT (Gossen Ruda @ 13-01-2012, 18:27)

Hur vet man att det här stämmer in om man köper en kyckling från Kronfågel?
Har inte varit där och sett efter, men det är nog detsamma i hela EU. Poängen är att broilern växer så fort att många inte kan stå osv. Man har gjort försök där de fick välja mellan vanligt foder och samma foder som innehöll smärtstillande, och alla valde att äta smärtstillande. Varför skulle någon som vill tjäna pengar välja en annan ras som ger mindre kött på längre tid? Så blåögd tror jag inte att du är.
CITAT (malcolm @ 13-01-2012, 18:24)

...fåglar uppfödda på det gamla sättet vore att föredra men var få man tag i sådana och vad kostar de?
Jag har förstått att det inte är lätt. Konsumenten har inte ens något val. Har hört att det finns på konsum.