Hej Garden bliss! Viktigast som nybliven ägare tycker jag är att betrakta, lära och njuta så mycket som möjligt ute i trädgården. Gå runt och artbestäm vad ni har i trädgården. Skriv ned frågor, fota och skicka in här. Köp bra trädgårdsstolar som ni kan gå runt med för fikastunder så snart marssolen tillåter!
Vad ni än gör - börja inte beskära, hårdgallra eller "tokfälla" innan ni levt i trädgården minst en årstid, dvs ett år. Det är först efter ett eller ett par år som man ser hela bilden, dvs vad som är spännande och vackert på vintern, hösten, våren och sommaren med de olika växter och rumsbildningar man har. Det tar också tid att se var nya växter skulle kunna trivas om man tänker sig plantera.
Jag hade själv mycket bestämda uppfattningar om vissa träd när jag flyttade till den trädgård där jag nu bor 17 år senare. Ett par träd var kraftigt stympade, de ville jag ta bort på en gång.
Som tur är har jag en klok man och kloka katter. En lönn som brutalkapats hade (och har) helt onaturlig grundstruktur med helt horisontella grenar. Den måste bort, jag står inte ut tänkte jag. Men det visade sig vara katternas favorit. Där sitter de på breda, helt liggande grenar och spanar ut över nejden. Till och med sover där. Dessutom bildar kronan tak över ett område där vi gärna jobbar på somrarna. Visst är lönnen ful och påminner om våld mot dess biologi - men att ta den den kommer inte på fråga!
Ett annat tanigt krikonträd, mer eller mindre halvdött, ville jag också ta ned. Men det visade sig vara ekorrens väg till de stora ekarna, där den hyfsat säkert från katterna kunde ta sin rutt varje dag. Den står också kvar...
Däremot har jag gallrat och tagit ned andra träd och buskar på tomten. Men inte de jag trodde från början!
Det som kan se tokigt ut första tiden kan visa sig ha viktiga funktioner sedan.
--------------------
|