Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> När ta hjälp av arborist?
          Natur liv
          Inlägg 12-01-2012, 09:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem nr: 43 937

Vid torpet har jag två stora träd (lind och lärkträd) som jag funderar på om de är för stora och behöver beskäras. Linden är precis bredvid torpet och det faller smågrenar när det blåser, lärkträdet är längre bort mot skogen och det händer inget särskilt när smågrenar faller ... men tänk om det gigantiska trädet skulle falla, då ryker både dass och campingbussen.

Hur har ni gjort med era stora träd? När har ni anlitat hjälp av arborist? Blev det dyrt?

--------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Mike R Petersen
          Inlägg 14-01-2012, 02:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem nr: 75 226

Nu blir det långt så hämta kaffe eller te och hitta en mjuk plats wink.gif

Principen att alla träd över 10 meter som finns i närheten av bomiljöer (för det är väl det du menar Mike?) behöver beskäras tycker jag inte heller håller.

Frågan var när man skulle anlita en arborist och då anser jag att man vid träd som uppnår en höjd över 10 m (väldigt generellt uttryckt) bör anlita en arborist vid beskärning och vård, om träd över 10m måste beskäras är en annan fråga.

Tvärtom, väldigt många. I stort sett hela Storstockholms ytterområden och i många äldre villaområden samt alla gamla fritidsområden som bosätts i rask takt, liksom i inre skärgården. Man kan vända på frågan: Hur många områden har INTE 150-åriga träd eller träd över 10 meter som inte beskurits?

Här har vi oppenbarligen väldigt olika erfarenheter, jag som du jobbar också i Stockholmstrakten och jag skulle säja att många av de träd jag kommer till i privata trädgårdar är blivit felbeskuren nån gång antingen med ett eller flera för stora beskärningssnitt eller kraftiga reduktioner, merparten av dessa kunne ha undvikits vid rättidig insats eller flera lindrigare insatser.

Dessutom behöver ju inte träd 150 år för att bli högre än 10 meter. Med den principen att alla över 10 meter i alla bostadsområden skulle inspekteras eller beskäras skulle 1) träd bli så dyra att ha att det skulle bli i princip trädfritt förutom några krymplingsträd kvar i många områden och 2) trädmiljöerna i våra bostadsområden förändras radikalt om inget större träd fick växa fritt.

Jag menade inte att träd behövde 150 år för att bli 10 m ej heller att alla träd över 10 måste inspekteras eller beskäras (se ovan) och kostnaden för trädvård ser jag på ett helt annat sätt, nämligen som en investering i fastigheten på lika fot som nytt tak eller målning är det och jag tror att framtiden kommer att bevisa det.

Sedan är jag inte av den åsikten att en beskärning tar bort trädets naturliga form tvärtom är målet att anpassa ingreppet efter det specifka individ man jobbar med efter artens karaktärisitika och rätt utförd kan beskärning förlänga trädets liv avsevärd.
          Visst är det så att träden kan klara sig utan beskärning och att de har ett komplext system som är utvecklat genom tusentals år utan mänsklig inblandning, men det är i naturmiljö inte i de stiliserade miljöer vi erbjuder dem i vår närmiljö och ej heller med de krav vi ställer på säkerhet och utrymme i samhället.

Och beträffande ursprungsfrågan är min första inskydelse inte att reduktion är lösningen när det är en lind, som sagt är en av lindens största svagheter ofta svaga infästningar och väldigt täta kroner med mycket dött och då är det en avlastning av specifika partier samt en urglesning och rensning av kronan som behövs en vanlig åtgärd som inte heller tar när så mycket tid som en reduktion men det går inte att säja utan att ha sett trädet.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Natur liv   När ta hjälp av arborist?   12-01-2012, 09:55
          Huggorm   Det kanske kan vara idé att låta en arborist kolla...   12-01-2012, 10:12
          Hans T   Arboristen är den som kan bedöma risker och vad ma...   12-01-2012, 12:18
          Gossen Ruda   Min åsikt är att om ett träd står så nära exempelv...   12-01-2012, 13:46
          Huggorm   Min åsikt är att om ett träd står så nära exempelv...   12-01-2012, 16:13
          Mike R Petersen   Nu kanske det uppfattas som att jag vill tjäna pen...   12-01-2012, 14:58
          Gossen Ruda   Min enkla åsikt är att träden har under årmiljoner...   12-01-2012, 18:50
          Hans T   GR; Du är inte ensam om dina åsikter, i Sverige ha...   12-01-2012, 20:55
          Cilla   Den här aspekten att ta bort alla träd som kan fal...   12-01-2012, 23:55
          Cilla   Jag och så... hrm. Det blir långt ibland! Ursp...   13-01-2012, 00:22
          Gossen Ruda   Det här med att ta bort eller inte ta bort träd ha...   13-01-2012, 20:21
          Mike R Petersen   Det här med att ta bort eller inte ta bort träd ha...   13-01-2012, 21:01
          Cilla   Just det Gossen Ruda, det är den visionen - de trä...   14-01-2012, 01:31
          Natur liv   Härligt med vilket engagemang ni besvarar mina frå...   14-01-2012, 07:53
          Mike R Petersen   Natur liv tyvär finns det väl ingen riktig bra böc...   14-01-2012, 12:18
          Gossen Ruda   Ingen direkt kommentar till det skrivna men en bil...   14-01-2012, 17:42
          Cilla   :-) allihopa, särskilt Mike. Vad synd, vi hade in...   14-01-2012, 20:01
          Hans T   Det är viktigt att arborister inte överarbetar, dv...   15-01-2012, 20:35

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 17:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon