Härligt med vilket engagemang ni besvarar mina frågor, jag har fått en del att fundera på. Jag märker att jag själv inte alls kan så mycket om träd, jag har nog haft inställningen att träd ska få växa som de vill. Det här är första gången där jag tycker att ett träd är på tok för stort. Ett 35 kvadratmeter litet torp med ett träd som ser gigantiskt ut bara några meter från dörren. Kanske planterades det som ett vårdträd och var då passande stort.
Det verkar som om trädet har beskurits tidigare, grenar riktade över huset är kapade och det har därför hittills bara fallit småkvistar på hustaket. Hittills i vinter är det bara ett ynkligt litet träd som rasat i kraftig blåst, men den växte på kanten till gruvschaktet så det var väl inte att undra på. De här stora träden står i alla fall på fast mark, hyfsat blåstfritt.
Det är kanske inte så bråttom att göra något, men jag ska i alla fall kolla in arborister i närheten så att jag vet vart jag ska vända mig. Kanske borde jag läsa någon bok om träd också, om hur gamla de blir, skötsel och sånt. Har ni möjligen bokips?
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|