Oavsett stad så är det generellt sett så att det är de redan på förhand mest utsatta som drabbas mest av eventuell kriminalitet. Ett brott begånget i ett resursstarkt område har mycket högre sannolik att anmälas, och utredas. Småbrott som stöld, trakasserier, lättare misshandel och rån anmäls ofta inte om det anses vara en del av vardagen.
Att polisen, som det tycks, lämnar vissa områden vind för våg - kanske pga resursbrist, är skandal. Under nyår var det ett barn som överfölls och förlorade ett ben när någon galning försökte skjuta ihjäl folk med fyrverkerier (det är iaf min tillspetsade tolkning. Vid en annan fyrverkerihändelse i Södertälje (som under en tid haft problem med raketattacker) greps en fähund, men fritogs av sina polare och grannar, då de tre poliserna var numerärt underlägsna. Jag tycker inte vi ska ha inrikesmilitär, men det måste finnas bättre beredskap för att snabbt stärka upp polismakten där det behövs.
http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.1493021-...a-inte-upprepasAtt samhällsfunktioner som post, polis, kollektivtrafik, ambulanser och räddningstjänst hindras att verka i en del områden är extremt allvarligt och borde vara förstasidesrubriker på varenda tidning. Men, det drabbar såklart inte de områden där samhällets mer bemedlade hänger.
Malmö, som jag aldrig besökt, tycks vara en kontrasternas stad. Å ena sidan en stor inflyttning, med starkt inflyttningstryck och brist på boende, å andra sidan en utflyttningsbygd de senaste 20 åren, utan tvekan en dynamisk stad.