|
I Malmö verkar kriminela svenska och invandrare kunna härja hej vilt mörda folk och skjuta ner människor på öppen gata mitt på ljusa dagen ! Säger som Leif GW Person lås in buset så vanligt hederligt folk kan känna sig trygga .
Huggorm
13-01-2012, 19:43
Det är nog för sent, Malmö verkar vara en förlorad stad
Det märkliga är att vi fått varningsignaler i flera år därifrån men ingen verkar ha tagit tag i det ! Nu bor ju jag på småländsk i vårt fosterland Sverige  när ska vi slänga bomullsvantarna och låsa in dom jäkla terroristerna när ska vi säga att nu får det fan i mig vara nog !
Överbölingen
13-01-2012, 20:03
Men är det inte danska terrorister då? Vi har ju stulit landamären från Danmark en gång i tiden.
Nu skämtar jag inte. Vist är det åt h-e att det finns element i vårt land som tror att problem kan lösas genom mord och avrättningar. Hoppas att polisen hittar ett bra spår så att förövarna hamnar där de ska hålla till.
Polisen !de har ju för sjutton inga verktyg till att ta tag i det här !det ska ju daltas baltas och tyckas synd om alla och om de får någon insydd så är de ju ute efter ett par år igen och fortsätter med sin narkotika bankjobb o kvinnohandel . Jag tror Polisen har resingerat vad känar det till allt polisjobb när de snart är ute igen ?Ge Polisen verktyg att sätta dit dom jäklarna riktigt lås in dom och kasta nyckeln vet jag då skulle vi andra skötsamma svenska medborgare få lite lugn och ro och våra barn bli fan så mycket tryggare .Och alla dessa invandrare från öst som kommer hit och bilda syndikat med sexhandel och narkotik och annan kriminalitet skicka hem dom för böveln och förvisa dom för all evighet .Ett jäkla daltande med alla kriminella i detta land otroligt att det få vara så
Gossen Ruda
13-01-2012, 20:31
Inte New York, snarare Miami. Där går ingen säker pga alla latinos.
herkules
13-01-2012, 20:36
jag har aldrig varit rädd i new york, malmö skrämmer däremot skiten ur mig. börja med o stäng öresundsbron.
Här i Sverige får man ju inte ha åsikter om invandrare för då skriker alla "rasist" men nog fan drar många av dom hit en massa kriminalitet så är det ju bara ,och så länge som vi går här med skygglappar och vill frälsa världen så blir det ju så här !Det finns väldigt många bra invandrare i sverige och jag och min man har förmånen att känna ganska många av dom ,men dom kom hit i ett helt annat syfte dom kom hit för att skapa sig ett bra liv jobba skaffa egen bostad som tex hus sommarställe osv,vi har många helt underbara invandrare som vi känner och umgås med till och med dom tycker det gått för långt att vi tillåter kriminella invandrare i Sverige ,dom skäms och tycker det drabbar dom också dom kom ju bara hit för att få leva drägligt och ärligt.inte för att jag hurra för Sverigedemokraterna men jag förstår varför de i dagsläget vinner nya röster hela tiden .
Malmö verkar ha blivit en stad med stora klasskillnader under Repalus ledning. Det är inte heller hälsosamt att vara jude i staden. Någon stadsdel har väl tagits över av drägget. Skrämmande utveckling där kommunpamparna o stadsdelsnämnderna bär ett stort ansvar för utvecklingen.
Aqvakul
13-01-2012, 21:55
Det finns problem i Malmö liksom i alla storstäder. Bilden av Malmö i media är dock väldigt ensidig. Malmö är en dynamisk stad, med en snabb utveckling inom företagande, handel, service och utbildning. Många skåningar väljer idag att flytta hit. Det är lätt att kategorisera, skylla på invandringen och ropa på strängare straff. I grunden handlar det om att stora grupper saknar möjlighet till vettig försörjning i ett all hårdare och mer segregerat politiskt klimat.
Gnon !det är ju den svenska lagen det är fel på inte komunerna ! ge Polisen större befogenheter som tex avlysning på kriminella element ,som det är nu kommer du ju undan med mord och är ute om 6-10 år.en bagis för dom som kommer från tex Öststaterna elle Afrika rena hotelvistelsen plus att du kan utbilda dig till tex Jurist under tiden du sitter ditt så kallat staff ,det är ju för fan inte klokt !För en Svensk ter sig nog ett sådant straff som ett straff men inte från en invandrare .
*Stintan*
13-01-2012, 22:10
CITAT (Aqvakul @ 13-01-2012, 21:55)  Det finns problem i Malmö liksom i alla storstäder. Bilden av Malmö i media är dock väldigt ensidig. Malmö är en dynamisk stad, med en snabb utveckling inom företagande, handel, service och utbildning. Många skåningar väljer idag att flytta hit. Det är lätt att kategorisera, skylla på invandringen och ropa på strängare straff. I grunden handlar det om att stora grupper saknar möjlighet till vettig försörjning i ett all hårdare och mer segregerat politiskt klimat.  CITAT (Motti @ 13-01-2012, 21:57)  Gnon !det är ju den svenska lagen det är fel på inte komunerna ! ge Polisen större befogenheter som tex avlysning på kriminella element ,som det är nu kommer du ju undan med mord och är ute om 6-10 år.en bagis för dom som kommer från tex Öststaterna elle Afrika rena hotelvistelsen plus att du kan utbilda dig till tex Jurist under tiden du sitter ditt så kallat staff ,det är ju för fan inte klokt !För en Svensk ter sig nog ett sådant straff som ett straff men inte från en invandrare . Suck, du verkar inte ha mycket hum om verkligheten som vanligt.
Eva i Skåne
13-01-2012, 22:13
CITAT (Aqvakul @ 13-01-2012, 21:55)  Det finns problem i Malmö liksom i alla storstäder. Bilden av Malmö i media är dock väldigt ensidig. Malmö är en dynamisk stad, med en snabb utveckling inom företagande, handel, service och utbildning. Många skåningar väljer idag att flytta hit. Det är lätt att kategorisera, skylla på invandringen och ropa på strängare straff. I grunden handlar det om att stora grupper saknar möjlighet till vettig försörjning i ett all hårdare och mer segregerat politiskt klimat. Jag måste också stå upp för Malmö känner jag. Media har svartmålat Malmö som Sveriges Chicago i många herrans år, men det är en stad som har mycket annat än våldet som media älskar att fokusera på. En mångkulturell stad med puls. Just nu har polisen fått massor av extraresurser från hela landet för att komma till rätta med den senaste tidens grova våld. ----- Måste tillägga, så ingen missförstår mig. Det är inte fler poliser och strängare straff som löser storstadsproblemen, men just nu behöver man göra en insats mot gängbråken
CITAT (Aqvakul @ 13-01-2012, 21:55)  Det finns problem i Malmö liksom i alla storstäder. Bilden av Malmö i media är dock väldigt ensidig. Malmö är en dynamisk stad, med en snabb utveckling inom företagande, handel, service och utbildning. Många skåningar väljer idag att flytta hit. Det är lätt att kategorisera, skylla på invandringen och ropa på strängare straff. I grunden handlar det om att stora grupper saknar möjlighet till vettig försörjning i ett all hårdare och mer segregerat politiskt klimat. Ja det brukar väl buset skylla på när dom åker dit. Malmö är väl S-styrd kommun. Kanske dags för maktskifte.
Huggorm
13-01-2012, 22:30
Fram till nu har man ju gett straffrabatt till gängkriminella som åkt dit för olaga vapeninnehåll. Gör tvärtom säger jag, omedelbar utvisning för detta brott, åtminstone när det handlar om skjutvapen. Vill man kriga så kan man göra det hemma i Irak. Det är ju inte som på landsbygden där någon raggare kan ertappas med ett knogjärn, i Malmö springer småpojkarna omkring med automatvapen.
Men all sin da !katalogisera invandrare  dummaste jag hört bara att titta på media på TV så vet man precis vilka som står för de största och allvarligaste brotten här i Sverige och då handlar det ju inte bara om vapen !vapen är bara en del av den utländska Maffian , i den Maffian ingår knark och kvinnohandel = prostitution allt hänger ihop !är det bara jag som fattat detta ?ja och möjligtvis Leif GW och några till då ?ska vi tolerarea att invandrare kommer hit med den skiten ?har vi inte nog med våra svenska kriminella ?
skånepåg
13-01-2012, 23:13
http://pejl.svt.se/brott/Sverige är paradiset för kriminella, har sett ut såhär de senaste 20 åren bara gängkriminaliteten har utökats med fler och mer vapen, bara i denna lilla stadsdelen jag bor blir folk rånade utanför affären och ungdomar beväpnade med knivar och elpistoler. Jag ser de här ibland utanför fönstret när de tuffar sej och leker med allehanda nya saker de införskaffat  Min granne på första våningen blev ju polisanmäld och vräkt för att han jaga ungarna med hunden, även polisen tycker vi ska ha civilkurage, de har ju inte ens resurser för att få ordning.....
Håller med dig Skånepåg !och det löjliga är att de kriminella kan köpa en radio och avlyssna Polisen men Polisen får inte avlyssna de kriminella  de kriminella har större vapenkraft än Polisen automatvapen osv.
Huggorm
13-01-2012, 23:27
CITAT (Motti @ 13-01-2012, 23:22)  Håller med dig Skånepåg !och det löjliga är att de kriminella kan köpa en radio och avlyssna Polisen men Polisen får inte avlyssna de kriminella  de kriminella har större vapenkraft än Polisen automatvapen osv. Polisens nya radiosystem kan inte avlyssnas, och polisen har också rätt bra vapen. Inte de som patrullerar ute på vägarna, men ringer de efter insatsstyrkan så lär Malmös smågangsters få det hett om öronen.
Men tydligen så räcker inte ! hur ska man kunna vara Polis i Sverige och dessutom upprätthålla ordningen när buset har bättre och snabbare vapen mer resuser osv här .Invandrare som kommer hit skicka hem dom utvisa dom och sedan ska de inte få sätta sin fot här mer om de sysslar med kriminell verksamhet .Verkar som sverige har blivit ett paradis för kriminella ?
Huggorm
13-01-2012, 23:54
CITAT (Motti @ 13-01-2012, 23:48)  Men tydligen så räcker inte ! hur ska man kunna vara Polis i Sverige och dessutom upprätthålla ordningen när buset har bättre och snabbare vapen mer resuser osv här .Invandrare som kommer hit skicka hem dom utvisa dom och sedan ska de inte få sätta sin fot här mer om de sysslar med kriminell verksamhet .Verkar som sverige har blivit ett paradis för kriminella ? Det är knappast polisens beväpning som är problemet. När råkade de i öppen eldstrid med gängen senast? Det stora problemet är väll att ingen vill prata med polisen, det är omöjligt att få tag på vittnen. Och ja, jag tycker också man skall vara strängare med att skicka hem brottslingar. För varje man skickar hem kan man ta hit en extra kvotflykting istället, så kanske någon som vill uppföra sig som folk får en chans. Och så kan brottslingarna skjuta på talibaner där hemma istället för att skjuta på rivaliserande gäng i Malmö. En bra lösning för alla parter.
Högre straff kan alltid diskuteras men om man för en gång skull ser till offren för våldet så skulle nog ett kännbart straff kännas som en viss upprättelse. Och buset är ju borta från gatorna den tid man sitter i buren i alla fall. kriminalitet går ju aldrig att skylla på samhället även om det är bekvämt att göra det. Förebyggande åtgärder tror jag däremot är bra. När skolan (fram till nu) accepterat visst skolk så har man många gånger skapat en inkörsport till fel livsstil bland vilsna ungdomar.
Om man nu ska skoja till det mitt i allvaret så tänker jag sä här :skicka alla grova brottslingar till Främlingslegionen ! där är det ingen lek och där får de lära sig disciplin .
Gunilla T
14-01-2012, 09:44
Eva och Aqvakul!
Vill bara säga tack för att ni orkar bemöta och ge en mer nyanserad bild av problemen än "kasta bort nyckeln" argumentationen.
Blomstertanten
14-01-2012, 10:30
Fördomarna bara haglar! Om vi nu ska dra en paralell med USA så är det ju märkligt att brottsligheten är så hög där, trots hårda straff! Eller kan det va så att just det beror på det hårdare kallare klimatet  Och med klimat menar jag inget som har med vädret att göra
Huggorm
14-01-2012, 10:48
CITAT (Blomstertanten @ 14-01-2012, 10:30)  Fördomarna bara haglar! Om vi nu ska dra en paralell med USA så är det ju märkligt att brottsligheten är så hög där, trots hårda straff! Eller kan det va så att just det beror på det hårdare kallare klimatet  Och med klimat menar jag inget som har med vädret att göra  Jag vill snarare hävda att det har med kulturen att göra. Inom vissa kulturer är vissa brott mer accepterade. Det bevisas av att det i en del länder knappt finns någon kriminalitet alls. I en del latinamerikanska länder begås exempelvis runt 200 gånger fler mord per capita än i det fridfulla Japan. Sverige och USA ligger på ungefär samma nivå där emellan. När det gäller våldtäkter ligger däremot Sverige bland de högsta i världen, här begås 500 gånger fler våldtäkter per capita än i exempelvis Egypten eller dubbelt så många som i USA. Att USA skulle vara extremt kriminellt belastat är en fördom.
herkules
14-01-2012, 10:57
vad det gäller malmö så finns där väl inga fördomar - det räcker med att kolla statistik/fakta. möllevångstorget som bara för några år sedan var på väg att bli ett nytt söder, mysigt och gemytligt (jag tänkte flytta dit) går det ju knappt att bo vid längre, mina vänner som bott där har sålt sina lägenheter (till underpris) och sökt sig till andra städer. överlag så är väl malmö den storstad där priserna på boende sjunkit mest? det beror inte på att malmö är en ful en stad (en av de vackraste i sverige enligt mig) utan för att det är så jäkla otryggt att bo där.
områden som seved, rosengård skulle jag personligen aldrig sätta min fot i.
Huggorm
14-01-2012, 11:05
CITAT (herkules @ 14-01-2012, 10:57)  områden som seved, rosengård skulle jag personligen aldrig sätta min fot i. Jag körde igenom Rosengård en gång när jag var i Malmö och råkade se skylten och blev nyfiken. Såg väll inte värre ut än andra miljonprogramsområden, men jag skulle nog akta mig för att gå igenom området till fots eller passera på natten.
Vissa grupper i samhället är mer kriminella än andra, kriminellast är förmodligen företagare, om man räknar in bidragsfusk och skattemygel, men visst vore det bra om man införde gränskontroll igen - förstår inte varför det ska vara så krångligt att visa upp ett pass. Trots detta ansågs det passlösa resandet vara ett starkt argument för EU, liksom att EMU skulle vara bra eftersom man slipper växla när man åker till Paris på shoppingresa. Hallå eller?
herkules
14-01-2012, 11:19
CITAT (Pirum @ 14-01-2012, 11:18)  Vissa grupper i samhället är mer kriminella än andra, kriminellast är förmodligen företagare, om man räknar in bidragsfusk och skattemygel, men visst vore det bra om man införde gränskontroll igen - förstår inte varför det ska vara så krångligt att visa upp ett pass. Trots detta ansågs det passlösa resandet vara ett starkt argument för EU, liksom att EMU skulle vara bra eftersom man slipper växla när man åker till Paris på shoppingresa. Hallå eller?
Huggorm
14-01-2012, 11:21
På vilket sätt skulle gränskontroll hjälpa?
Gunilla T
14-01-2012, 11:29
CITAT (Huggorm @ 14-01-2012, 10:48)  Jag vill snarare hävda att det har med kulturen att göra. Inom vissa kulturer är vissa brott mer accepterade. Det bevisas av att det i en del länder knappt finns någon kriminalitet alls. I en del latinamerikanska länder begås exempelvis runt 200 gånger fler mord per capita än i det fridfulla Japan. Sverige och USA ligger på ungefär samma nivå där emellan. När det gäller våldtäkter ligger däremot Sverige bland de högsta i världen, här begås 500 gånger fler våldtäkter per capita än i exempelvis Egypten eller dubbelt så många som i USA. Att USA skulle vara extremt kriminellt belastat är en fördom. Nu måste jag protestera till din tolkning av statistik! Under många år har det arbetats intensivt med att få till stånd en ökad anmälningsbenägenhet vad gäller våldtäkter i Sverige. Det har varit ett skamfyllt brott - för offren!- och brottsoffren har inte alltid bemötts som man har rätt att förvänta sig. Här har funnits mycket fördomar även hos rättsvårdande myndigheter. Utbildning och upplysning har gett resultat! Att anmäla en våldtäkt i Egypten är en vandring på Golgata.
Huggorm
14-01-2012, 11:32
CITAT (Gunilla T @ 14-01-2012, 11:29)  Nu måste jag protestera till din tolkning av statistik! Under många år har det arbetats intensivt med att få till stånd en ökad anmälningsbenägenhet vad gäller våldtäkter i Sverige. Det har varit ett skamfyllt brott - för offren!- och brottsoffren har inte alltid bemötts som man har rätt att förvänta sig. Här har funnits mycket fördomar även hos rättsvårdande myndigheter.
Utbildning och upplysning har gett resultat!
Att anmäla en våldtäkt i Egypten är en vandring på Golgata. Visst, till stor del är det säkert så. Men jag tror inte det utgör hela den femhundra gånger så stora andelen.
Gunilla T
14-01-2012, 11:52
CITAT (Huggorm @ 14-01-2012, 11:32)  Visst, till stor del är det säkert så. Men jag tror inte det utgör hela den femhundra gånger så stora andelen. ...och ändå väljer du att skriva att Sverige har femhundra ggr fler anmälningar ? I Sverige har våldtäktslagstiftningen skärps ett flertal ggr vartefter man fått större kunskap och färre fördomar. Tror du att våldtäkt inom äktenskapet i Egypten skulle leda till en anmälan? Tror du att en kvinna i Egypten som försatt sig i hjälplöst tillstånd genom t.ex. berusning ens skulle komma på tanken att göra en anmälan, än mindre bli tagen på allvar?
malarmaster
14-01-2012, 11:52
CITAT (Överbölingen @ 13-01-2012, 20:03)  Men är det inte danska terrorister då? Vi har ju stulit landamären från Danmark en gång i tiden.
Nu skämtar jag inte. Vist är det åt h-e att det finns element i vårt land som tror att problem kan lösas genom mord och avrättningar. Hoppas att polisen hittar ett bra spår så att förövarna hamnar där de ska hålla till. För min del får gärna storsvenskarna återbörda skåneland till danmark,jag skulle med glädje bli dansk medborgare liksom mina förfäder har varit.Dessutom verkar danskarna kunna handskas med dessa problem betydligt bättre. Såg i nyheterna igår att brevbärarna i seved inte vill dela ut post utan nu skall man rekrytera några "infödingar" till brevbärare i området,posten må gärna rekrytera vem som nu vill bli brevbärare men detta är ju helt fel signaler. Man har gett upp,vissa områden skall lämnas åt sitt öde,polis,räddningstjänst och nu post har stora problem att göra sitt jobb.Allt på grund av en totalt misslyckad integreringspolitik som resulterat i ett enormt utanförskap för dessa invandrargrupper. Malmö,Södertälje,vissa Stockholmskommuner har i åratal påtalat problemen,inget görs. Krafttag måste tas,polisen måste ta sitt ansvar o i samarbete med regering o riksdag få utökade befogenheter i jakt på vapen m.m. Man behöver kanske utöka antalet poliser i malmöområdet kraftigt så att polisnärvaro finns i områdena hela tiden o på så sätt stävja gängen. Vet om att vissa åtgärder har vidtagits och som gett viss positiv respons men det varar inte,när polis efter ett tag tvingas minska sin närvaro återkommer problemen. Ulf
skånepåg
14-01-2012, 12:01
I sverige kan man man fixa nya pass hur många gånger man vill, de säljs ju vidare till andra som kommer hit, bättre gränskontroll skulle kanske funka men många slipper igenom ändå =/
Ugglemormor
14-01-2012, 12:06
Våra fängelser är ju övervägande fulla av utlänningar och det kostar mycket för samhället, borde tänkt på det innan man släpper in dem i landet. .......  eller skicka ytisbrottslingarna tillbaks dit de hör hemma....
CITAT (Ugglemormor @ 14-01-2012, 12:06)  Våra fängelser är ju övervägande fulla av utlänningar och det kostar mycket för samhället, borde tänkt på det innan man släpper in dem i landet. .......  eller skicka ytisbrottslingarna tillbaks dit de hör hemma....  Den mest överrepresenterade invandraren i våra fängelser är finnarna. Hem med oss finnar bara!
Huggorm
14-01-2012, 12:14
CITAT (Anma @ 14-01-2012, 12:13)  Den mest överrepresenterade invandraren i våra fängelser är finnarna. Hem med oss finnar bara! Är du säker på att det fortfarande är så? Statistik inom detta ämne åldras fort.
*Stintan*
14-01-2012, 12:15
Verkar finnas många potentiella sverigedemokrater här på forumet
Ugglemormor
14-01-2012, 12:17
Helt fel, det är de mörkhyade som är överrepresenterade just nu. Känner en som jobbar som vakt ...... Gör vad du vill med dina finnar, det berör inte mig, men skulle tro att även de var många i fängelse ett par årtionden sedan. ........
Aqvakul
14-01-2012, 12:19
Ska det diskuteras får det gärna bygga på fakta och inte på hörsägen eller allmänt tyckande...
Ugglemormor
14-01-2012, 12:22
Fakta har jag gm vakten i ett av de största fängelser och h#n kommer inte med hörsägen .........
Aqvakul
14-01-2012, 12:25
CITAT (Ugglemormor @ 14-01-2012, 12:22)  Fakta har jag gm vakten i ett av de största fängelser och h#n kommer inte med hörsägen .........  Jag har själv jobbat på ett fängelse och det finns tyvärr både okunnighet och fördomar bland personalen...
Ugglemormor
14-01-2012, 12:30
Jag vet även den biten, att det förekommer skit mellan vakterna, men personen jag snackat med har jobbat nästan hela sitt liv som vakt och varit också i andra ställen än den nuvarande. En rekordelig och bra person, så där får jag inte de rasmotsättningar utan enbart fakta. .... I sitt nuvarande ställe är 80% ytissar nerifrån Europoa och inte alls så många skandinavier .......
Gunilla T
14-01-2012, 12:31
CITAT (Aqvakul @ 14-01-2012, 12:19)  Ska det diskuteras får det gärna bygga på fakta och inte på hörsägen eller allmänt tyckande... Tack ...hoppas alltid få slippa argument som.....min granne hade en faster vars son var gift en kvinna som minsann hade en bror som..... Men det är kanske att hoppas för mycket.
Ugglemormor
14-01-2012, 12:39
tack ...  har endast levererat fakta, men tänker inte dra längre med detta för mer än såhär kan jag inte gå in i en diskussion. Personen som berättar om dessa saker är en vän till våra bekanta och det har varit intressant att lyssna på. Har en f.d. tolk som god vän fr. Irak och han fick byta identitet pga att familjen blev mordhotad av de småkriminella som kom hit och ljög ihop en snyfthistoria för att kunna stanna. Jag fick ta del av en del polismaterial genom tolken pga att det ingick i en uppsats just om detta som ni diskuterar om. .... Det var skrämmande läsning!
*Stintan*
14-01-2012, 12:45
CITAT (Ugglemormor @ 14-01-2012, 12:39)  tack ...  har endast levererat fakta, men tänker inte dra längre med detta för mer än såhär kan jag inte gå in i en diskussion. Personen som berättar om dessa saker är en vän till våra bekanta och det har varit intressant att lyssna på. Har en f.d. tolk som god vän fr. Irak och han fick byta identitet pga att familjen blev mordhotad av de småkriminella som kom hit och ljög ihop en snyfthistoria för att kunna stanna. Jag fick ta del av en del polismaterial genom tolken pga att det ingick i en uppsats just om detta som ni diskuterar om. .... Det var skrämmande läsning! Inte mer fakta än grannens gamla katta skulle kunna bidra med. Sånt där dravel är precis sånt som det vore skönt att slippa i diskussionerna!
I Sverige gäller svensk lag och värdegrund det får alla vara så vänliga att rätta sig efter som kommer hit, alltså ta seden dit man kommer om man ska vara medborgare i ett land.Begår man grova brott och saknar pass eller svenskt medborgarskap då ska dom personerna utvisas ur landet.Svenska är det officiella språket i det här landet då är det en självklarhet att lära sig språket för att bli integrerad i det svenska samhället.Att blunda för att det finns problem med invandringen är bara dumt bättre att lyfta fram och ta itu med problemen.
Ugglemormor
14-01-2012, 12:57
Jag kan få fram riktig, dagens datums färsk fakta bara att ringa till personen i fråga, men nog om det, för ni uppskattar ju inte om man gör det besväret och ger faktasiffrorna, alltid är det någon som knorrar här.....  men låt det gå .......jag bryr mig inte att anstränga mig för det.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|