Hej! Kycklingar har gott om plats i uppfödningen. Utrymmet är så stort att man måste minska det när kycklingarna är små för att de ska hitta mat och vatten. Det ser lite trångt ut sista veckan innan slakten. Vill man ha mer smak på kycklingen så köper man lite äldre djur. Nackdelen är då att enstaka kycklingar får benbsvär på grund av ökad vikt. Jag har under ett antal år tittat lite på uppfödningen av storkycklingar. För att de ska växa bra så är de avlade för att inte röra sig för mycket. Jag har under årens lopp sett få stora broilertuppar som varit halta eller betett sig underligt. Är man som jag van vid hobbyhöns tycker man att broilerkycklingar verkar lite dumma. Generellt kan man säga att tunga hönsraser är mycket lugna. Vi har en massa stor cochin hemma och det är en mycket stillsam ras som anser att 60cm är ett alltför högt staket. Som fjäderfäintresserad äter jag gärna kyckling, gås, anka, myskanka och pärlhöna. Kalkoner har jag aldrig fött upp själv men jag har studerat uppfödningen hos bekanta. Även hos kalkoner förekommer enstaka fall av benbesvär när de blir riktigt stora. Det finns ett annat smaskigt fjäderfä som en okunnig person kan stressa till döds och det är nandun. MVH Jan Lindgren
|