Smart tanke m ymp rakt över stammen. Har inte tänkt på det förrut men det låtet logiskt. JAg har hittills tagit på syd/västra sidan av trädet, långt upp och de som ser friska och starka ut. Till min tur i frebruari när jag tar ett gäng till skall jag passa på att ta de i linje med stammen.
Jag skall skicka en förfrågan till kommunens trädgårdsmästare och be att få lov m föryngringen - tack för tipsen! Blir spännande att se vad jag får för svar. Jag var förbi henne (trädet) igår och kikade för att spana efter lämpligt ställe att beskära och jobba ifrån. Men hon är hög, gamla äppelträdet. Men försiktig som jag är får jag spåna hur jag skall jobba, inga risker här.

Min Alice är ca 13 cm i diameter 50 cm fr marken. Hon är minst 25 år gammal men hon vantrivdes så på förra stället, innan jag flyttade henne hit för 10 år sedan, att hon ser ut som ett ungt träd. Sedan jag fixade marken (2-3 år sedan) så har hon biffat till sig rejält. Hon står där det kan bli stående vatten så där är allt gräs under kronan borttagit och nu växer smultronjordgubbar i ytterkant och lupiner under resten. Tänkte de skulle få jobba som gröngödning och suga en massa vatten från lite djupare nivå med sina djupa rötter. Det är henne jag skall bryggympa igen m länge avstånd fr kräftangrepper. Barken på henne är lite skrovlig upp till första förgreningen, sedan är den ganska slät.
Filippan är ca 9 cm i diameter och jag planerade henne för 8 år sedan. Hon står inte lika fuktigt så hon har honungsfacelia (heter den så? blir osäker just nu) under hela kronan. Hon har slät skimrande bark, förutom rivmärken som grannens katt gjorde när både katten och trädet var unga och busiga.
Mitt körsbärsträd som jag också tagit bort gräset under står mer soligt, så där får jag nog förbättre med skuggande växter över rötterna. Men hon har också mått bra av att bli av med tät gräsmatta och en djungel med hallon runt sig, för gummiflödet har lugnat sig. Så tolkar jag läget i alla fall. Eller vad tror du? Hon tappar löven dock lite tidigt så jag tolkade det som som ville ha mer skugga över rötterna för att få jämnade temperatur. Eller har du någon annan tanke varför hon släpper löven tidigit? Jag tittade på grannen surkörsbär (typ, namn?) och såg att den också släpper löv tidigt. Är det så att körsbär generellt gör det? Eller vill hon kankse stödbevattning? Hon är 12 år gammal och ca 35 cm i diameter på stammen 50 cm upp fr marken.
Visst skall du få följa mina projekt i alla fall i ord tills jag kommit på bildfunktionen, tur att du är tålmodig på den frågan

Jag