Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Beskärning - vad vill ni läsa?
          Katarina Odla.nu
          Inlägg 13-01-2012, 09:48
          Länk hit: #1

Gäster

Hej!
          Det har handlat mycket om fröer på sajten den senaste veckan, men nu tar jag en liten paus. Det kommer mer senare!

Nu blir det i stället artiklar om vårvinterns beskärning. Har ni några önskemål här i forumet om artiklar kring beskärning? Några frågor som ni vill ha besvarade?

Ni som är medlemmar i forumet har så klart fördelen av att kunna få svar här - det finns sån enorm kunskap i Odlas forum! Men har ni någon önskeartikel i ämnet beskärning så berätta gärna!

Hälsningar Katarina på redaktionen

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Mike R Petersen
          Inlägg 16-01-2012, 13:24
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem nr: 75 226

Trenderna inom beskärning eller rättare sagt trädgård skifter med tiden, just nu är det "på modet" att beskärning inte behövs och att växterna klarar sig lika bra eller bättre utan beskärning, jag måste tyvär säja emot er, nu vill det finnas dem som säjer att jag säjer såhär för att jag jobbar med beskärning och vill tjäna pengar och det är delvist sant, jag jobbar med växter och skötseln av dessa men inte för att bli rik, jag har bara turen att få jobba med något jag tycker om.

När jag tog min första utbildning till trädgårdsmästare/anläggare (det finns inget svenskt ord som täcker den danska utbildningen) eller anlägsgartner som det heter i DK som är en 4årig lärlingsutbildning hade vi en del exkursioner bl.a till Italien närmare bestämd norra delen av Como sjön här var vi i båda privata trädgårdar och större parker, några av dessa trädgårdar hade en trädgårdslogg men det är en speciell jag vill nämna, först gick vi igenom trädgården som var helt underbar båda i sin uppbyggnad med otaliga små rum och aha upplevelser men också utsikten över sjön, efteråt gick vi genom loggen vars äldsta del var runt 250år och här kunne man följa arbetet med att utveckla trädgården och minst lika intressant att sköta om den när och hur beskärning, gödsling, vattning och andra åtgärder var gjorda.
          Och här hade vi välskötta buskar som i skandinaven blir mellan 20 och 60 år stod i fullt flor som 100 - 150 åriga exemplar äldsta var en Philadelphus på 160 år.

Under tiden jag utbildade mig tog jag även privata lektioner och helgjobb/utbildning i att anlägga och sköta japanskinspirerade trädgårdar med en av DK´s på den tiden främsta auktoriteter, här gick vi igenom bla skötseln av träd och buskar i den japanska trädgård för att de skulle tåla den formning och kontinuerliga underhållsbeskärning de genomgick, här pratar vi också om växter som uppnår en betydlig högre ålder än vad genomsnittet gör i skandinaviska trädgårdar och det gäller allt från små ljungpartier till stora tallar.

Vad jag lärt mig genom mina år med växter är att vi genom rätt vård och beskärning kan förlänga deras livstid och genom att öka kunskapen om just rätt vård och beskärning som är baserat på art, behov,önskemål och ålder kan öka genomsnittsåldern på växterna i våra trädgårdar.

Just åldersanpassat skötsel är något vi är väldigt dåliga på i Sverige och det syns speciellt på våra fruktträd som ofta blir beskurna som produktionsträd oavsett ålder och hälsotillstånd eller skall ha maskiner in mellan dem.

Redigerat av Mike R Petersen: 16-01-2012, 13:27

Citera

Inlägg i den här tråden
          Katarina Odla.nu   Beskärning - vad vill ni läsa?   13-01-2012, 09:48
          Huggorm   Jag skulle vilja se en artikel som nådde ut till f...   13-01-2012, 10:20
          Katarina Odla.nu   Jag skulle vilja se en artikel som nådde ut till f...   13-01-2012, 10:31
          Huggorm   Hur gör du själv med beskärning av träd och prydna...   13-01-2012, 10:42
          Gunilla T   Jag skulle vilja se en artikel som nådde ut till f...   13-01-2012, 10:44
          Cilla   Jag håller med. Träd klarar sig utmärkt utan männi...   13-01-2012, 15:34
          Gunilla T   Skär hårt i hybris i vår och skär lätt i trädkrono...   13-01-2012, 15:44
          Jan af Lisö   Yes, det vore bra med ett resonemag när man skall ...   13-01-2012, 15:38
          Cilla   Så länge man ser på träd som att det är grenar som...   13-01-2012, 15:46
          Garden bliss   Bra kommentarer. Vi är nya som trädgårdsägare och ...   13-01-2012, 20:56
          Cilla   Hej Garden bliss! Viktigast som nybliven ägare...   14-01-2012, 01:50
          Mike R Petersen   :kompiskram: Bästa tipset ni kan få överhuvud...   14-01-2012, 03:01
          Garden bliss   Vi har en ny trädgård, alltså helt helt ny (nybygg...   14-01-2012, 08:21
          blomkronan   @Katarina Med tanke på att det är vårvinter snart...   14-01-2012, 08:47
          Mia i trädgården   Jag tycker det vore värdefullt att få lite konkret...   14-01-2012, 08:55
          Katarina Odla.nu   Den som frågar får svar! Jag har minsann fått ...   16-01-2012, 09:20
          ängsvädd   Så bra och tänkvärda ord ni skrivit i denna tråd. ...   16-01-2012, 09:37
          Cilla   Intressant detta hur man tolkar vad som är trend f...   17-01-2012, 04:45
          ängsvädd   Mycket bra inlägg, Cilla :D Vi kan göra mycket för...   17-01-2012, 10:27
          Katarina Odla.nu   Hej alla! Cillas trädvårdsskola är himla bra ...   19-01-2012, 10:20
          CillaM   Intressant! Nu vet inte jag om den information...   19-01-2012, 20:46
          Katarina Odla.nu   Intressant! Nu vet inte jag om den information...   20-01-2012, 15:11
          Cilla   Kul att du tycker det Katarina! CillaM - Jag ...   20-01-2012, 00:24
          Cilla   Också många kvalificerade, utbildade trädbeskärare...   20-01-2012, 15:31
          DalaMyran   Jag skulle vilja läsa mer om formklippta träd och ...   21-02-2012, 15:21

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-08-2025, 19:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon