Trenderna inom beskärning eller rättare sagt trädgård skifter med tiden, just nu är det "på modet" att beskärning inte behövs och att växterna klarar sig lika bra eller bättre utan beskärning, jag måste tyvär säja emot er, nu vill det finnas dem som säjer att jag säjer såhär för att jag jobbar med beskärning och vill tjäna pengar och det är delvist sant, jag jobbar med växter och skötseln av dessa men inte för att bli rik, jag har bara turen att få jobba med något jag tycker om.
När jag tog min första utbildning till trädgårdsmästare/anläggare (det finns inget svenskt ord som täcker den danska utbildningen) eller anlägsgartner som det heter i DK som är en 4årig lärlingsutbildning hade vi en del exkursioner bl.a till Italien närmare bestämd norra delen av Como sjön här var vi i båda privata trädgårdar och större parker, några av dessa trädgårdar hade en trädgårdslogg men det är en speciell jag vill nämna, först gick vi igenom trädgården som var helt underbar båda i sin uppbyggnad med otaliga små rum och aha upplevelser men också utsikten över sjön, efteråt gick vi genom loggen vars äldsta del var runt 250år och här kunne man följa arbetet med att utveckla trädgården och minst lika intressant att sköta om den när och hur beskärning, gödsling, vattning och andra åtgärder var gjorda. Och här hade vi välskötta buskar som i skandinaven blir mellan 20 och 60 år stod i fullt flor som 100 - 150 åriga exemplar äldsta var en Philadelphus på 160 år.
Under tiden jag utbildade mig tog jag även privata lektioner och helgjobb/utbildning i att anlägga och sköta japanskinspirerade trädgårdar med en av DK´s på den tiden främsta auktoriteter, här gick vi igenom bla skötseln av träd och buskar i den japanska trädgård för att de skulle tåla den formning och kontinuerliga underhållsbeskärning de genomgick, här pratar vi också om växter som uppnår en betydlig högre ålder än vad genomsnittet gör i skandinaviska trädgårdar och det gäller allt från små ljungpartier till stora tallar.
Vad jag lärt mig genom mina år med växter är att vi genom rätt vård och beskärning kan förlänga deras livstid och genom att öka kunskapen om just rätt vård och beskärning som är baserat på art, behov,önskemål och ålder kan öka genomsnittsåldern på växterna i våra trädgårdar.
Just åldersanpassat skötsel är något vi är väldigt dåliga på i Sverige och det syns speciellt på våra fruktträd som ofta blir beskurna som produktionsträd oavsett ålder och hälsotillstånd eller skall ha maskiner in mellan dem.
Redigerat av Mike R Petersen: 16-01-2012, 13:27
|