Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kirskål vs nävor - vem vinner i rabatten?
          Peztis
          Inlägg 03-10-2011, 16:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Jag har en problemrabatt som är kirskålsinfesterad. SUCK!
          I andra rabatter har jag nävor som sprider sig mycket och täcker och kväver det andra så en del växter för en ganska tynande tillvaro där.

Satt och funderade...
          Om jag gräver upp hela kirskålsrabatten och rensar så mycket rötter som bara är möjligt, sparar det som är av värde, och sedan planterar ned nävorna där - vad kommer att ta över? Kirskålen eller nävorna?
          Eller kommer nävorna att sprida sig med kirskål som väver sig in i bland dem?

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Plater
          Inlägg 16-01-2012, 13:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem nr: 31 636

Vi köpte en kolonilott förra sommaren, och baksidan av stugan var helt täckt med kirskål. Jag grävde till slut upp all kirskål, trots allas påpekanden om att det inte går. Visst får man inte med alla rotbitar direkt, men så fort det tittar upp nån liten stjälk så rensar man lokalt, och efter en säsong är det helt borta. Kirskål är trots allt ganska svagväxande. Jag ser många andra i området som gång på gång knipsar av stjälkarna men låter rötterna vara, och det är uppenbarligen helt verkningslöst.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-01-2012, 14:50
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Plater @ 16-01-2012, 13:51) *
          Vi köpte en kolonilott förra sommaren, och baksidan av stugan var helt täckt med kirskål. Jag grävde till slut upp all kirskål, trots allas påpekanden om att det inte går. Visst får man inte med alla rotbitar direkt, men så fort det tittar upp nån liten stjälk så rensar man lokalt, och efter en säsong är det helt borta. Kirskål är trots allt ganska svagväxande. Jag ser många andra i området som gång på gång knipsar av stjälkarna men låter rötterna vara, och det är uppenbarligen helt verkningslöst.

Om du kallar den svagväxande är det näringsfattigt, i en välgödslad rabatt är den invasiv. Rötterna kan sticka iväg nån meter på en säsong. I en vildäng är den dock inte värre än någon annan växt.

Redigerat av Gossen Ruda: 16-01-2012, 14:50

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Plater
          Inlägg 16-01-2012, 15:09
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 16-01-2012, 14:50) *
          Om du kallar den svagväxande är det näringsfattigt, i en välgödslad rabatt är den invasiv. Rötterna kan sticka iväg nån meter på en säsong. I en vildäng är den dock inte värre än någon annan växt.

Ja långa utlöpare gör den ju, men rotmassan har ändå ganska modest tillväxttakt tycker jag. I vart fall är det inte svårt att hålla det i schack om man har ett någorlunda avgränsat område att handskas med.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-01-2012, 15:12
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Plater @ 16-01-2012, 15:09) *
          Ja långa utlöpare gör den ju, men rotmassan har ändå ganska modest tillväxttakt tycker jag. I vart fall är det inte svårt att hålla det i schack om man har ett någorlunda avgränsat område att handskas med.

Jo, har man ett område med öppen mark där det bara är att gräva håller jag med. Har den däremot lyckts nästla sig in i rabatter och in i andra växters rotsystem är det nästan omöjligt.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Peztis
          Inlägg 16-01-2012, 15:17
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 16-01-2012, 15:12) *
          Jo, har man ett område med öppen mark där det bara är att gräva håller jag med. Har den däremot lyckts nästla sig in i rabatter och in i andra växters rotsystem är det nästan omöjligt.

Ja, ska man gräva om en rabatt, byta jord och sedan plantera tillbaka det man hade i rabatten innan, då är det friläggning av rötter och minituöst pillrande för att plocka bort allt man misstänker är kirskål.

Nu minns jag inte vad jag skrev tidigare i tråden men jag har i alla fall grävt upp en del av plantorna och satt dem i kruka. Då borde jag se om det kommer någon kirskål i krukan så då får jag ta mig en närmare titt på rotsystemet. Och så får jag väl ta tag i den däringa rabatten i vår eller så.

--------------------

Citera
          Plater
          Inlägg 16-01-2012, 15:22
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Peztis @ 16-01-2012, 15:17) *
          Ja, ska man gräva om en rabatt, byta jord och sedan plantera tillbaka det man hade i rabatten innan, då är det friläggning av rötter och minituöst pillrande för att plocka bort allt man misstänker är kirskål.

Nu minns jag inte vad jag skrev tidigare i tråden men jag har i alla fall grävt upp en del av plantorna och satt dem i kruka. Då borde jag se om det kommer någon kirskål i krukan så då får jag ta mig en närmare titt på rotsystemet. Och så får jag väl ta tag i den däringa rabatten i vår eller så.

Jag tycker det brukar funka bra att luckra jorden under rottråden med ett maskrosjärn, så att man ganska enkelt kan dra upp roten samtidigt som man ser vart den är på väg. På så vis har jag fått rent även ganska tätväxande perennrabatter från kirskål. Svårare är det, som Ruda skriver, runt träd och buskar med grövre rötter där den gärna nästlar sig in och gömmer sig. Som kolonist är dock mindre noggranna grannar ett större problem än själva ogräset!

Citera
          Peztis
          Inlägg 16-01-2012, 15:56
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Plater @ 16-01-2012, 15:22) *
          ...
          Som kolonist är dock mindre noggranna grannar ett större problem än själva ogräset!

Om det är ett större och återkommande problem så kan man kanske lägga en markduk vikt några gånger i kanten runt den egna kolonin?
          Det beror ju så klart på hur koloniområdet ser ut och hur stor plätt man har. Är det bara "ett land" på 10 x 10 m så kanske det funkar men har man grindar, staket, buskar osv som gräns så kan det ju vara värre.

Hur djupt går eg kirskålens rötter? Har fått för mig att de är rätt ytliga men någonstans sitter en rötst där inne som säger att de kan gå djupt.

Ok, "Google säger" att de har grunda...

--------------------

Citera

Inlägg i den här tråden
          Peztis   Kirskål vs nävor - vem vinner i rabatten?   03-10-2011, 16:09
          KRT   Tyvärr klara kirskål sig med pyttelite ljus, så ja...   03-10-2011, 16:30
          Aqvakul   Tyvärr är nog kirskålen livskraftigast...   03-10-2011, 16:31
          malarmaster   av erfarenhet: Kirskålen. du kan göra som du tänke...   03-10-2011, 17:39
          Peztis   Jo, jag vet att kirskålen är hopplös! Och jag...   03-10-2011, 19:15
          Gossen Ruda   Som jag skrivit tidigare, det går att utrota kirsk...   05-10-2011, 07:39
          malarmaster   min erfarenhet av round up på kirskål är att den t...   05-10-2011, 07:48
          Gossen Ruda   min erfarenhet av round up på kirskål är att den t...   05-10-2011, 08:18
          Peztis   Hörru Gossen, nu börjar jag allvarligt fundera på ...   11-10-2011, 21:05
          Gossen Ruda   Hörru Gossen, nu börjar jag allvarligt fundera på ...   12-10-2011, 06:45
          malarmaster   att round up lämnar restprodukter som inte är så n...   11-10-2011, 21:11
          fvd   Det går att utrota kirskål med grävning jag har gj...   12-10-2011, 09:55
          jaj-51   Kirskålen växer igenom en 1 meter bred thuja häck ...   03-11-2011, 19:27
          fvd   Besvärligt läge då skulle du haft mig där jag hade...   03-11-2011, 23:08
          blomkronan   Jag grävde kirskåls rötter minst tre ggr om året u...   04-11-2011, 08:25
          Bassam   Hej Du kan göra rabatterna på att göra hål i si...   05-11-2011, 02:42
          CillaM   Gräv, gräv o gräv. O sedan knipsa bort alla blad d...   05-11-2011, 18:45
          Bassam   Hej Gräv, gräv o gräv det är inte lätt på grund a...   05-11-2011, 19:54
          CillaM   Bassam, det där med salt, det har väl till och med...   05-11-2011, 20:00
          Peztis   Oj, hade glömt den här tråden! Tack för era sy...   15-11-2011, 17:19
          AstaC   Jag har en rabatt där jag planterat många nävor. B...   19-11-2011, 12:25
          Peztis   :tummenupp:   19-11-2011, 13:43
          Chraps   Att gräva har fungerat för mig, fick bort allt kir...   20-11-2011, 14:39
          Peztis   Ja, det är nog det bästa, att inte plantera något ...   20-11-2011, 15:43
          Gossen Ruda   Vilka nävor är det som kan klara av kirsen? Jag ha...   21-11-2011, 14:02
          Gunilla T   Den tuffaste nävan är flocknäva - Geranium macrorh...   21-11-2011, 16:47

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 18:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon