Intressant detta hur man tolkar vad som är trend för tillfället. Jag ser motsatsen - nu ska allt beskäras. Formbeskärning har väl aldrig varit så populär som nu, från buxbom till idegran och björk. Och aldrig har väl så få friväxande höga och låga häckar planterats, de flesta vill ha en formbeskuren häck. Idealen som visas i trädgårdsmagasinen är ofta de nogsamt planerade, anlagda trädgårdarna med endast utvalda och utplacerade växter, och där man beskär eller på annat sätt påverkar i stort sett allt vedartat. Villatomter med friväxande gräsytor eller skogspartier som tydligt inte styrts med gallring eller anlagda stigar anses vara vanskötta.
Att vedartade växter som formbeskärs kan leva längre än sina fria släktingar är väl bekant. Äldst kan träd bli om de behandlas som bonsaier, dvs beskärs ideligen både i krona och rötter och där grensträckningen också planeras med ståltråd. Samt sjukdomar och angripare aldrig får grepp eftersom de behandlas på en gång. Så visst kan beskärning och styrning på andra sätt göra träd långlivande.
Det är ofta i förhållande till det man uppfattar som trend, som man agerar och reagerar. Eftersom jag uppfattar trenden som att man eftersträvar kontroll från trädgårdens golv till tak - allt från örter och mosstuvor i gräsmattan till trädens toppar - ser jag också att trädgårdarna blir artfattigare. Ju mer man anser sig lyckas, desto färre arter finns där. Och ju mindre död och döende ved, desto färre insekter, mindre spontant uppkommet liv från växtriket, färre grodor, få arter fjärilar, nästan inga besök från igelkottar osv.
Och vad har nu våra sommargrillkvällar i trädgårdarna med död ved, grodor och annat konstigt att göra? Jo, att städerna växer. Vi är fler som bor i eller nära stan. De breder ut sig. Vi bor i stora områden där fri natur är en bit bort, och kanske inte heller den är fri. Våra trädgårdsområden påverkar.
Jag har inget emot anlagda trädgårdar eller väl formbeskkurna träd. Men jag tror att varje trädgård behöver minst någon yta och/eller något träd som styrs av andra krafter än de mänskliga. Och att vi ska vara glada över att inte alla grannar "sköter" sina tomter så väl i fråga om att alltid ha gräset klippt (så att gräsen och andra örter får blomma), och att vissa grannar har vedupplag som inte används. Och jag tror att vi som jobbar med träd bör klargöra att man med träd KAN göra mycket men också kunna medge att det långt ifrån alltid behövs.
Redigerat av Cilla: 17-01-2012, 04:50
--------------------
|