Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kräfta ?, Upptäckte dessa sår på mitt "ympträd" idag
          Jan af Lisö
          Inlägg 15-01-2012, 18:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Upptäckte dessa sår på en av Peasgood Nonsuch ympar på mitt ymträd. För mig ser det dessvärre ut som fruktträdskräfta. Grenarna på bilden är uppskattningscvis mellan 10 och 15 mm i diameter. Skall ta bort just denna ymp till våren, men tyvärr är nog hela trädet smittat.

Bifogad fil  PnS_0012.JPG ( 312.27k ) Antal nedladdningar: 50

Bifogad fil  PnS_0014.JPG ( 393.6k ) Antal nedladdningar: 36

Bifogad fil  PnS_0016A.JPG ( 119.25k ) Antal nedladdningar: 72

Någon som tror något annat ??? no.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 18-01-2012, 00:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag skulle själv ha tagit bort båda Peasgood-ymparna. Kommer bägge från Julita kommer de säkert också från samma träd, eller från träd i samma rad. Och då är det nog med stor sannorlikhet kräfta.

Julita är inte slarviga. De har haft problem med mycket våta marker. Jag har inte varit där på några år, vet inte om de kunnat dika och dränera, men helt klart finns det mycket kräfta i vissa av träden där.

Om Ribston (som har härligt sätt att växa och är ett fantastiskt äpple): Vilket är moderträdet? Är det en frösådd? Om det är en kräftkänslig sort skulle jag ha valt mindre kräftkänsliga inympningar. Men om det är en starkväxande frösådd eller vitalt icke så kräftkänslig sort, skulle jag chansat med Ribston också.

Om trädet varit kräftfritt från början och hunnit smittas av ymparna spelar det ju inte så stor roll. Det kan då smitta även mindre kräftbenägna sorter, och om eller hur eller när det gör det gå inte att räkna ut. Om det inte hunnit smittas är det ju perfekt också för kräftkänsliga sorter.

Håll moderträdet vitalt och starkväxande; luckring, bort med gräs, bevattning. Ja, du vet ju.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 11:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon