CITAT (Azur @ 18-01-2012, 12:31)

Är det en mindre vattensamling?
Stagnerat vatten får en tjock bakterie- och lipid-hinna på ytan som bryter ljus på liknande sätt som olja. Man kan ofta se det i rikkärr och smågölar med mycket organiskt material, särskilt i lugnt och varmt väder.
EDIT: Borde tittat på filmen innnan jag svarade. Det ser ut som om det ligger ett lager kalldimma strax över ytan, dvs det är ljusbrytning i dimm-dropparna snarare än ett fenomen i själva ytan.
Kalldimma en vacker kväll i juli? Knappast. Det vita i bakgrunden är stabilt i sig, bara ett tjockare lager. Ett lager dimma skulle fö göra ytan suddig men av det ser man inget. Jag är osäker på om det förekommer svag vind vid tillfället, jag får kolla mer i år om det uppträder igen. Beträffande hinnan du nämner kan det vara något sådant men det blir mer en oljehinna med ett annat ljusspel när jag har sett det.
Tillägg: Det är ingen vind att tala om vid tillfället men luften rör sig, det kan man se på stänglarna av dyfräken i förgrunden. Dimman skulle röra på sig men skiktet av vad det är ligger helt stilla.
Redigerat av Gossen Ruda: 18-01-2012, 13:23