CITAT (EKLO @ 19-01-2012, 10:30)

Jag har också förtvivlat mycket fästingar på tomten. Vad jag tycker mig märka är att de är särskilt många här, jämfört t ex med grannar på andra sidan kullen. Grannarnas hur ligger i sydvästläge, kullen gör att vår tomt inte nås av solen alls under vintern, och jag tror att den fuktighet detta innebär gör att fästingarna trivs ovanligt bra här. En hemsnickrad teori, men ändå.
Av samma skäl (fuktighet) skulle jag tro att fästingexplosionen har samband med förbuskningen i landet. Det stämmer i alla fall här hos oss.
Inte alls otroligt. Fästingarnas största fara är uttorkning jämte att inte hitta något värddjur. Både förbuskningen och frånvaron av bete gör säkert mycket till. Att fästingarna klarar sig bra utan rådjur kan man se på Hallands väderö. Där finns inga rådjur, bara smågnagare, kaniner? och kor. Plus enorma mängder fästingar, åtminstone när jag var där sist vilket iofs var några år sen. Vilka som hjälper till med spridningen vet jag inte, förmodligen de flesta djuren. Tar man bort rådjuren hjälper det troligen till med att förhindra spridning och överlevnad men givetvis försvinner inte alla fästingar.