|
Gossen Ruda
13-01-2012, 21:43
Huggorm
13-01-2012, 22:34
Ja, här är varken någon brist på rådjur eller fästingar. Jag har inget emot en minskning av båda sorter.
Läste nån artikel för några år sen, där nåt naturforskningsgäng hade räknat fästingarna på ett nyss skjutet (vuxet) rådjur. Jag tror de kom fram till drygt 2.500 st på ETT djur !!! (Jag undrar lite, hur påverkat rådjursköttet är av fästingens alla sjukdomar ...) Nu kommer jag nog att få på tafsen  , men eftersom trafiken och "jägarstammen" inte klarar att sköta rovdjurens "jobb", så kanske lodjur och räv skulle tillåtas bli fler, istället för att skjutas av ? (Även varg, men de har väl inte riktigt samma utbredningsområde som rådjur ... Fast det kanske kommer, om nu vargparet utanför Karlsborg, eller var det var, stannar i området och inte travar "hem" igen)
mamamaggan
14-01-2012, 00:26
Jaha , då vet jag varför jag i stort sett alltid får fästingar på mig när jag är ute i naturen , det är rådjurens fel .
Vi har många rådjur vid sommarstugan och där har både jag , min man och vår son fått påhälsning av fästingar som gett oss borelia.
Kan man ta fram geväret själv och fixa sig en rådjursstek ?
Skämt åsido , varje gång vi åker till stugan ser vi flera rådjur och ibland även någon sorts hjortar . Rådjuren kommer in på tomten och käkar tidiga mornar även fast vi är i stugan. De verkar inte det minsta rädda för oss heller.
Det är huvudsakligen sork & möss som står för fästingarna. En gnagare kan visserligen inte ha lika många fästingar som ett rådjur, men ett par hundra kan de utan vidare ha, och det finns mycket fler sorkar & möss än det finns rådjur. Dessutom är det när fästingar biter möss som de kan smittas av borrelia.
Fast det är förstås enklare att minska rådjursstammen än gnagarstammen, och effekt får det nog. Plus att det minskar rådjursskador i trädgårdar och på grödor.
Fast bäst av allt vore nog att låta bli att skjuta lodjur, så skulle det hela balansera sig på nåt årtionde.
mamamaggan
14-01-2012, 08:51
Vi har lodjur i trakten vid stugan , ett t o m satt i trädgården hos en granne som är bofast. Mig veterligt så skjuts det inga lodjur därute men ändå så blir rådjuren fler och fler och mer och mer orädda.
otrevlig och äckliga. Drabbades själv av "bra" borelia för två årsen. Lite info om BoreliaÄn värre är TBE som också kan hänga med på köpet hemska TBE Kan vara dax att överväga en vaccination ?
Huggorm
14-01-2012, 11:06
Andra gången jag fick borrelia orkade jag inte med krånglet med läkarbesök för att få köpa kåvepenin, så jag drog ut på det och till slut försvann det av sig själv. Åtminstone symptomen  Hoppas man utvecklat antikroppar mot sjukdomen, det verkar användbart nu för tiden när det finns så mycket fästingar
Myosotis
14-01-2012, 11:49
Det där var jävligt korkat Huggorm. Du kommer att få konstiga symptom så småningom.
Huggorm
14-01-2012, 12:10
CITAT (Myosotis @ 14-01-2012, 11:49)  Det där var jävligt korkat Huggorm. Du kommer att få konstiga symptom så småningom. Dom försvinner nog i mängden.
Myosotis
14-01-2012, 13:35
 Tycker ändå du borde käka antibiotika i några veckor.
sparvuggla
14-01-2012, 13:50
CITAT (mamamaggan @ 14-01-2012, 08:51)  Vi har lodjur i trakten vid stugan , ett t o m satt i trädgården hos en granne som är bofast. Mig veterligt så skjuts det inga lodjur därute men ändå så blir rådjuren fler och fler och mer och mer orädda. Hur ofta har du sett lodjur du är säker på? Jag vill inte misstro dig, men bevisligen är minst 9 av 10 "vargobs" i själva verket "hundobs". Det är liknande med lodjur. Varg och lodjur håller rådjursstammen i balans på ett naturligt sätt. Tyvärr är det jaktmaffian som har för stor makt. Som bekant är dom varg- och lodjurshatare. Inte undra på att fästingplågan exploderar.
Huggorm
14-01-2012, 14:12
CITAT (sparvuggla @ 14-01-2012, 13:50)  Hur ofta har du sett lodjur du är säker på? Jag vill inte misstro dig, men bevisligen är minst 9 av 10 "vargobs" i själva verket "hundobs". Det är liknande med lodjur.
Varg och lodjur håller rådjursstammen i balans på ett naturligt sätt. Tyvärr är det jaktmaffian som har för stor makt. Som bekant är dom varg- och lodjurshatare. Inte undra på att fästingplågan exploderar. Varghatare finns det gott om, men lodjuret är det få som bryr sig om. Åtminstone här där jag bor, och här finns den. Inte tillräckligt många för att hålla nere rådjursstammen dock.
mamamaggan
14-01-2012, 15:08
CITAT (sparvuggla @ 14-01-2012, 13:50)  Hur ofta har du sett lodjur du är säker på? Jag vill inte misstro dig, men bevisligen är minst 9 av 10 "vargobs" i själva verket "hundobs". Det är liknande med lodjur.
Varg och lodjur håller rådjursstammen i balans på ett naturligt sätt. Tyvärr är det jaktmaffian som har för stor makt. Som bekant är dom varg- och lodjurshatare. Inte undra på att fästingplågan exploderar. Vi HAR lodjur vid stugan , ingen tvekan . Det är ett område som undersöks av en forskningsstation och det litar iaf jag på. Litar också på grannen som hade ett lodjur sittandes i trädgården , vad skulle det annars ha varit ? En varg eller kanske en kråka ? Folk kan faktiskt se skillnad på lo och andra djur , så svårt är det inte.
CITAT (mamamaggan @ 14-01-2012, 08:51)  Vi har lodjur i trakten vid stugan , ett t o m satt i trädgården hos en granne som är bofast. Mig veterligt så skjuts det inga lodjur därute men ändå så blir rådjuren fler och fler och mer och mer orädda. Att ni har lodjur betyder inte att ni har tillräckligt med lodjur för att reglera rådjursstammen. Varje lodjur kan inte äta mer än max ett rådjur i veckan eller så, men de förökar sig snabbt när det finns gott om mat. På relativt kort tid får man en jämvikt där antalet lodjur bestäms av tillgång på föda, framförallt rådjur. Men så långt går det aldrig i Sverige. Eftersom lodjur är mycket bättre på att döda rådjur än de mänskliga jägarna är, börjar jägarna knorra över att "det inte finns några rådjur kvar" långt innan lodjuren balanserat rådjursstammen, och skjuter av lodjuren. Ni har säkert lodjur, lodjur är inte alls sällsynta eller hotade (de finns tillochmed i stockholms förorter), men omkring 5-10% av stammen skjuts årligen vilket ungefär motsvarar dess förökningstakt, dvs lodjursstammen tillåts inte öka.
kerstinbern
14-01-2012, 17:39
CITAT (Azur @ 14-01-2012, 05:31)  Det är huvudsakligen sork & möss som står för fästingarna. En gnagare kan visserligen inte ha lika många fästingar som ett rådjur, men ett par hundra kan de utan vidare ha, och det finns mycket fler sorkar & möss än det finns rådjur. Dessutom är det när fästingar biter möss som de kan smittas av borrelia.
Fast det är förstås enklare att minska rådjursstammen än gnagarstammen, och effekt får det nog. Plus att det minskar rådjursskador i trädgårdar och på grödor.
Fast bäst av allt vore nog att låta bli att skjuta lodjur, så skulle det hela balansera sig på nåt årtionde. Man måste skilja på vilket stadiet fästingarna parasiterar på olika djur. I fästingens två första stadier så angriper de gnagare och fåglar (och det är där de smittas med t ex Borrelia). Men i det sista stadiet, när honorna behöver mycket blod för att lägga ägg, så parasiterar de på större däggdjur, t ex rådjur och människor. Så rådjuren har en mycket viktig påverkan på antalet fästingar, en enda fästinghona kan ju lägga upp till 3000 ägg. Thomas Jaenson har arbetat med fästingar i 30 år!
Huggorm
14-01-2012, 18:07
CITAT (kerstinbern @ 14-01-2012, 17:39)  Man måste skilja på vilket stadiet fästingarna parasiterar på olika djur. I fästingens två första stadier så angriper de gnagare och fåglar (och det är där de smittas med t ex Borrelia). Men i det sista stadiet, när honorna behöver mycket blod för att lägga ägg, så parasiterar de på större däggdjur, t ex rådjur och människor. Så rådjuren har en mycket viktig påverkan på antalet fästingar, en enda fästinghona kan ju lägga upp till 3000 ägg.
Thomas Jaenson har arbetat med fästingar i 30 år! Även groddjur kan ha väldigt mycket fästingar, troligtvis mest från de tidiga stadierna
sparvuggla
14-01-2012, 19:12
CITAT (mamamaggan @ 14-01-2012, 15:08)  Folk kan faktiskt se skillnad på lo och andra djur , så svårt är det inte. Det är just den inställningen många har och då blir det fel minst 9 gånger av 10. Säker varg var en hund, jättevanligt! (som sagt inget personligt här) Om du vill kan jag länka ett bra ex. om en jägare som var helt säker på att han blev anfallen av en varg, gick till tidningarna media, och gapade och skrek. När experterna tittade på spåren, ja, det var hans jägarkompis hund som hade hoppat på honom. Alltså tog han fel i sin iver på närkontakt av tredje graden.......... Tala om att göra bort sig. Lite extra även fast det handlar om en jägare. Dom människor är få som sett livslevande varg eller lo i naturen!
Huggorm
14-01-2012, 19:22
CITAT (sparvuggla @ 14-01-2012, 19:12)  Dom människor är få som sett livslevande varg eller lo i naturen! Det blir fler och fler som sett varg nu, det är inte ovanligt längre. Jag har själv gjort det två gånger. Den ena är garanterad eftersom den rev en massa får och senare sköts.
CITAT (kerstinbern @ 14-01-2012, 17:39)  i det sista stadiet, när honorna behöver mycket blod för att lägga ägg, så parasiterar de på större däggdjur, t ex rådjur och människor. Så rådjuren har en mycket viktig påverkan på antalet fästingar, en enda fästinghona kan ju lägga upp till 3000 ägg. Det finns fästingar även där det inte finns rådjur, t.ex. karlsöarna är fullständigt knökfulla med fästingar pga kaniner och sork. Visst bidrar rådjuren, det säger jag absolut inte emot, och jag håller helt med om att stammen borde minskas, men även om alla rådjur försvann skulle det fortfarande finnas fästingar.
mamamaggan
15-01-2012, 23:48
CITAT (sparvuggla @ 14-01-2012, 19:12)  Det är just den inställningen många har och då blir det fel minst 9 gånger av 10. Säker varg var en hund, jättevanligt! (som sagt inget personligt här)
Om du vill kan jag länka ett bra ex. om en jägare som var helt säker på att han blev anfallen av en varg, gick till tidningarna media, och gapade och skrek. När experterna tittade på spåren, ja, det var hans jägarkompis hund som hade hoppat på honom. Alltså tog han fel i sin iver på närkontakt av tredje graden.......... Tala om att göra bort sig. Lite extra även fast det handlar om en jägare.
Dom människor är få som sett livslevande varg eller lo i naturen! Och vad skulle man kunna missta som ett lodjur ? Vilka djur finns det som liknar dem ? Inte hund iaf och heller inte kråka som sagt . Kanske grannens katt som käkat steroider ? Inte alls så ovanligt som du vill ha det till att det finns lodjur och inte vanligt att folk tar miste på dem och något annat djur. Finns varg också i trakten , det är säkerställt att det är varg , och den blir mindre och mindre skygg för människor. Kommer in på gårdsplanen hos folk som fotar dem .
Gossen Ruda
16-01-2012, 10:09
CITAT (mamamaggan @ 15-01-2012, 23:48)  Och vad skulle man kunna missta som ett lodjur ? Vilka djur finns det som liknar dem ? Inte hund iaf och heller inte kråka som sagt .
Kanske grannens katt som käkat steroider ? Inte alls så ovanligt som du vill ha det till att det finns lodjur och inte vanligt att folk tar miste på dem och något annat djur. Finns varg också i trakten , det är säkerställt att det är varg , och den blir mindre och mindre skygg för människor. Kommer in på gårdsplanen hos folk som fotar dem . Det ingår tyvärr i sparvis´ nedlåtande attityd mot alla som inte tycker som honom. En jägare tar fel, alltså tar alla Sveriges 300 000 jägare fel. Att se fel på ett lodjur och ett annat djur är så gott som omöjligt men fullt möjligt enligt honom. Det är bara sparvis själv som vet allt om allting.
mamamaggan
16-01-2012, 12:46
CITAT (Gossen Ruda @ 16-01-2012, 10:09)  Det ingår tyvärr i sparvis´ nedlåtande attityd mot alla som inte tycker som honom. En jägare tar fel, alltså tar alla Sveriges 300 000 jägare fel. Att se fel på ett lodjur och ett annat djur är så gott som omöjligt men fullt möjligt enligt honom. Det är bara sparvis själv som vet allt om allting. Har börjat förstå det men skulle gärna vilja veta vilket djur man kan förväxla med ett lodjur .
Det vill jag också gärna veta!!
Huggorm
16-01-2012, 15:37
Norsk skogskatt?
Man ska inte underskatta människors förmåga att se fel, men det finns ingen anledning att betvivla att mamamaggan sett ett lodjur - det finns i runda slängar 1500 lodjur spridda över nästan hela landet (den är sällsynt i fjällen och i sydligaste sverige).
Myosotis
16-01-2012, 17:27
Visst kan man se fel. Väldigt fel. Som fågelskådare har man råkat ut för/hört talas om de mest hårresande förväxlingarna. Värsta jag hört var nog att någon tagit en citronfjäril för pilgrimsfalk. Men sen är grejen om man kan skratta åt sig själv och inse att hjärnan spelat en ett spratt eller om man är en sån som envist hävdar att det var ett ufo. Mammamaggan verkar förnuftig och har alldeles säkert rätt, men det finns faktiskt också de som sett lodjur som jag ärligt talat inte tror på, som en äldre dam jag känner. Hon såg ett lodjur från bilen. Det var vitt, stort som en huskatt och hade tofsar på öronen, så det var alldeles säkert. När jag försiktigt antydde att de brukar vara lite större (färg kan man ju ta fel på i strålkastarljuset) blev hon jättearg. Det finns enstaka lodjur i norra Skåne, men inte här, det hade varit en jättesensation. Det lämnade inga spår i snön heller. Jag vet inte vad hon såg, en katt? Eller tänk om det var ett litet lodjur? Men jag vet hur sårad man blir när folk ifrågasätter så jag försöker alltid tro på det folk berättar först, oftast vet de ju vad de har sett. Man behöver inte automatiskt håna någon som sett ett lodjur, det är väl inte så konstigt att folk ser lodjur ibland?
sparvuggla
17-01-2012, 15:56
CITAT (Azur @ 16-01-2012, 17:02)  Man ska inte underskatta människors förmåga att se fel, men det finns ingen anledning att betvivla att mamamaggan sett ett lodjur - det finns i runda slängar 1500 lodjur spridda över nästan hela landet (den är sällsynt i fjällen och i sydligaste sverige). Jag har betonat i varje inlägg att jag inte gjort det. Tills nu. För nu jämför hon kråka med lodjur så nu har jag mina tvivel.......... För där är skillnaden inte så liten som schäfer - varg tex. Jag har personliga erfarenheter hur fel man kan se. Jag kan skriva om ett fall då en gubbe var säker på att lodjur uppehöll sig i ett bestämt område. Jag hade inga större förhoppningar att få se nåt, alla vet hur extremt svårt det att få syn på lodjur. Men jag spanade iaf. på området från eftermiddan, efter flera timmars väntan, just när det började skymma kommer en väldigt stor kortsvansad vildkatt fram ur buskaget. Och skygg, men när jag gjorde mig till känna, stack den som ett raket. Passade precis in på hans beskrivning + exakt samma ställe........ Men jag blev inte dugg överraskad i och för sig. Här en ennan, lite roligare "bergsäker ung varg" Ni kan läsa själv, hur även tidningarna försökte göra stor nyhet av det. Man förväntar sig att jägare ska vara lite mer kunniga än vanligt folk, men det verkar vara precis tvärtom......... http://www.expressen.se/nyheter/1.1062077/...77-aring-i-orathttp://www.svd.se/nyheter/inrikes/hund-bak...tack_910935.svdhttp://myblog.adamskevstad.com/2008/02/27/...ri-fantasi.aspxCITAT (Myosotis @ 16-01-2012, 17:27)  Visst kan man se fel. Väldigt fel. Som fågelskådare har man råkat ut för/hört talas om de mest hårresande förväxlingarna. Värsta jag hört var nog att någon tagit en citronfjäril för pilgrimsfalk. Men sen är grejen om man kan skratta åt sig själv och inse att hjärnan spelat en ett spratt eller om man är en sån som envist hävdar att det var ett ufo. Mammamaggan verkar förnuftig och har alldeles säkert rätt, men det finns faktiskt också de som sett lodjur som jag ärligt talat inte tror på, som en äldre dam jag känner. Hon såg ett lodjur från bilen. Det var vitt, stort som en huskatt och hade tofsar på öronen, så det var alldeles säkert. När jag försiktigt antydde att de brukar vara lite större (färg kan man ju ta fel på i strålkastarljuset) blev hon jättearg. Det finns enstaka lodjur i norra Skåne, men inte här, det hade varit en jättesensation. Det lämnade inga spår i snön heller. Jag vet inte vad hon såg, en katt? Eller tänk om det var ett litet lodjur? Men jag vet hur sårad man blir när folk ifrågasätter så jag försöker alltid tro på det folk berättar först, oftast vet de ju vad de har sett. Man behöver inte automatiskt håna någon som sett ett lodjur, det är väl inte så konstigt att folk ser lodjur ibland? Många tog en mottfjäril för en kolibri förrförra sommaren. (Mycket klok inlägg du skrivit förresten)
Kan man förväxla en Fästing med något annat odjur?
CITAT (omk @ 14-01-2012, 00:21)  Läste nån artikel för några år sen, där nåt naturforskningsgäng hade räknat fästingarna på ett nyss skjutet (vuxet) rådjur. Jag tror de kom fram till drygt 2.500 st på ETT djur !!! (Jag undrar lite, hur påverkat rådjursköttet är av fästingens alla sjukdomar ...) Nu kommer jag nog att få på tafsen  , men eftersom trafiken och "jägarstammen" inte klarar att sköta rovdjurens "jobb", så kanske lodjur och räv skulle tillåtas bli fler, istället för att skjutas av ? (Även varg, men de har väl inte riktigt samma utbredningsområde som rådjur ... Fast det kanske kommer, om nu vargparet utanför Karlsborg, eller var det var, stannar i området och inte travar "hem" igen) Inte speciellt farligt med tanke på att man kan hitta över 100 st. på en liten trast. O det är fåglar, sork och möss som är de största fästingspridarna, inte rådjuren.
Myosotis
17-01-2012, 16:57
CITAT (sparvuggla @ 17-01-2012, 15:56)  ...För nu jämför hon kråka med lodjur så nu har jag mina tvivel.......... Vad är det för trams, det är väl klart hon inte har gjort.
Gossen Ruda
17-01-2012, 17:19
CITAT (sparvuggla @ 17-01-2012, 15:56)  Många tog en mottfjäril för en kolibri förrförra sommaren. Feltagandet är tydligen smittosamt, är det den Större dagsvärmaren du menar?
För att återgå till ämnet så hade vi enorma problem med fästingar när vi nyss hade köpt vårt sommarställe. Varje gång katten varit ute hade den ett flertal fästingar, och varje gång man gått över tomten hade man fästingar på kläderna. Jag vet inte hur många gånger jag blev biten, men jag fick borrelia två gånger. Vi hade en burk med såpvatten där vi dränkte fästingarna, och under första sommaren blev det ett tjockt lager i burken, gissningsvis ett par hundra fästingar.
Under de följande åren har jag fällt träd så solen kommer åt att torka upp marken bättre, röjt sly och blåbärsris, och bekämpat skogsmöss och sork. Dessutom har både lo och varg dykt upp i området och förmodligen reducerat rådjuren (jag hittade ett slaget rådjur på tomten förra våren). Förra året såg jag nog färre än tio fästingar. Så det går att göra något åt dem.
Fast helt borta är de inte. Den här lilla j-veln hittade jag fastbiten i min armhåla (jodå, även de pyttesmå bits).
[attachment=67316:f_stingnymf.jpg]
Gossen Ruda
17-01-2012, 22:11
När förståsigpåarna skall plocka fram fästingar drar de ett lakan över marken. Fästingarna tar chansen på allt som rör sig och hoppar på och sen är det bara att plocka upp dem.
CITAT (Huggorm @ 16-01-2012, 15:37)  Norsk skogskatt? Norska kattor
Huggorm
18-01-2012, 16:16
CITAT (jaj-51 @ 17-01-2012, 23:03)  Jo jag vet hur de ser ut. Likheten är ju inte slående, men det skall vara den mest lolika kattrasen. Vem vet, är det dimmigt och rätt kattindivid går förbi lagom långt bort så kanske man kan missta den för ett lodjur.
Kryddan03
18-01-2012, 20:52
CITAT (Huggorm @ 18-01-2012, 16:16)  Jo jag vet hur de ser ut. Likheten är ju inte slående, men det skall vara den mest lolika kattrasen. Vem vet, är det dimmigt och rätt kattindivid går förbi lagom långt bort så kanske man kan missta den för ett lodjur. Nja, de mest lolika kattraserna är väl i så fall American bobtail och Pixie-bob. American bobtail finns inte i Sverige, vad jag vet, men Pixie-bob skall visst finnas.
Myosotis
19-01-2012, 08:09
CITAT (Kryddan03 @ 18-01-2012, 20:52)  CITAT Historien om långhårig katt American Bobtail kommer från en familj som heter Sanders ett ungt par som hittade en manlig tabby kattunge svans brun, inom indiska arv som ligger i södra Arizona. Kattungarna är vilda Bobcat kattungar som gifte sig med en lokal katt. Det unga paret att gifta sig med en manlig tabby katt med en vanlig svans. När kattungar föds med en kort svans (stubbsvans). För kattungar, American Bobtail rasen form av bestraffning. Intressant översättning
mamamaggan
19-01-2012, 08:56
Om det vore så enkelt ändå som du skriver om Azur . Jag har haft borelia 6 gånger om jag inte räknat fel . Vår tomt ser ut som ett kalhygge , vi är omgivna av grannar med knappt ett enda träd på tomten , det finns ett flertal katter som håller efter smågnagare mm mm.
Ändå finns det hur många fästingar som helst och de älskar mig.
Senast jag var i svampskogen kom jag hem med 13 fästingar på kroppen !!! Allihop satt på överkroppen , ingen av dem nedanför bysten .
Jag har också förtvivlat mycket fästingar på tomten. Vad jag tycker mig märka är att de är särskilt många här, jämfört t ex med grannar på andra sidan kullen. Grannarnas hur ligger i sydvästläge, kullen gör att vår tomt inte nås av solen alls under vintern, och jag tror att den fuktighet detta innebär gör att fästingarna trivs ovanligt bra här. En hemsnickrad teori, men ändå.
Av samma skäl (fuktighet) skulle jag tro att fästingexplosionen har samband med förbuskningen i landet. Det stämmer i alla fall här hos oss.
Gossen Ruda
19-01-2012, 11:52
CITAT (EKLO @ 19-01-2012, 10:30)  Jag har också förtvivlat mycket fästingar på tomten. Vad jag tycker mig märka är att de är särskilt många här, jämfört t ex med grannar på andra sidan kullen. Grannarnas hur ligger i sydvästläge, kullen gör att vår tomt inte nås av solen alls under vintern, och jag tror att den fuktighet detta innebär gör att fästingarna trivs ovanligt bra här. En hemsnickrad teori, men ändå.
Av samma skäl (fuktighet) skulle jag tro att fästingexplosionen har samband med förbuskningen i landet. Det stämmer i alla fall här hos oss. Inte alls otroligt. Fästingarnas största fara är uttorkning jämte att inte hitta något värddjur. Både förbuskningen och frånvaron av bete gör säkert mycket till. Att fästingarna klarar sig bra utan rådjur kan man se på Hallands väderö. Där finns inga rådjur, bara smågnagare, kaniner? och kor. Plus enorma mängder fästingar, åtminstone när jag var där sist vilket iofs var några år sen. Vilka som hjälper till med spridningen vet jag inte, förmodligen de flesta djuren. Tar man bort rådjuren hjälper det troligen till med att förhindra spridning och överlevnad men givetvis försvinner inte alla fästingar.
Myosotis
19-01-2012, 14:20
CITAT (EKLO @ 19-01-2012, 10:30)  Av samma skäl (fuktighet) skulle jag tro att fästingexplosionen har samband med förbuskningen i landet. Det stämmer i alla fall här hos oss. Precis min teori.
Kryddan03
19-01-2012, 21:00
CITAT (Myosotis @ 19-01-2012, 08:09)  Intressant översättning  Ja, ja Wikipedia låg ju nere igår så jag tog första bästa sida med hyfsade bilder istället...
Anders zon 1
20-01-2012, 00:26
Ett bra sätt att slippa få fästingar när man är ute i naturen är att ha långbyxor och stoppa byxbenen i strumporna. Gummistövlar med höga skaft också rätt effektivt. De flesta fästingar sitter ju på gräset i fothöjd så det gäller att göra det svårare för dem att ta sig in till kroppen i det området. Viktigt också att snabbt duscha ordentligt och byta kläder när man kommer hem. Fästingarna kan krypa runt rätt länge innan dom biter sig fast så med lite tur hinner man tvätta bort dem innan. Att inte gå ut alls i naturen är förstås ännu säkrare men personligen tycker jag inte att det är något bra alternativ.  Att man ofta hittar fästingar på överkroppen beror till stor del på att de kryper uppåt och söker sig till varma och gosiga ställen med tunn hud, t ex i ljumskarna, armhålorna och andra skyddade ställen på överkroppen. Jag brukar också rätt ofta få fästingar i knävecken (i synnerhet när jag slarvat med fotklädseln).
mamamaggan
20-01-2012, 10:20
Det gäller absolut att klä sig rätt men i mitt fall vet jag inte vad jag skulle behöva ha för kläder. De 13 fästingarna jag hade efter att ha varit i svampskogen satt på halsen och och mitt på framsidan ovanför bysten , inga varma fuktiga ställen alltså.
Hade de kommit nerifrån så hade de nog föredragit andra ställen. Jag har börjat fundera på vad det är som gör att man är så tilldragande för insekter. Myggen älskar mig och naturligtvis får jag väldiga " utslag " där de sticker mig , är allergisk mot getingstick , andra stickande / bitande insekter gör också att jag får problem .
Hade eksem när jag var liten , har lidit av svåra soleksem men det har blivit bättre med åren . Med insektsbetten har det däremot blivit värre , kan det ha att göra med medicinering ? Äter en del mediciner , bl a blodförtunnande , kan det ha en inverkan ?
*Stintan*
20-01-2012, 15:02
Såklart kan dom sitta på grenar och annat högre upp och bara vänta på att nån ska gå förbi så dom kan hoppa på. Jag själv brukar inte drabbas så ofta av fästingar men misstänker att jag har efterverkningar av en gammal obehandlad borelia. Jag undrar också varför vissa verkar dra till sig mygg o fästingar mer än andra. Kan det vara kroppsodören?
Huggorm
20-01-2012, 19:05
CITAT (*Stintan* @ 20-01-2012, 15:02)  Jag undrar också varför vissa verkar dra till sig mygg o fästingar mer än andra. Kan det vara kroppsodören? Jag misstänker att det kan vara så, det är något med feromoner. Sedan beror det väll vilken blodgrupp man har också, vissa skall vara aptitligare än andra sägs det.
mamamaggan
20-01-2012, 19:48
Man kanske skulle byta blod ? Det där med blodet kanske stämmer , vår yngste son har samma problem som mig.
*Stintan*
20-01-2012, 22:40
Fast dom kan väl inte veta vilken blodgrupp man har innan dom smakat
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|