Kul att du tycker det Katarina!
CillaM - Jag har en hel del sådana bilder men jag är alltid intresserad av att se mer. Jag kallar det på kurser mm för missuppfattningar av vad träden behöver av oss människor. Det finns alltid förklaringar bakom stympningar och andra brutala beskärningar - ingen ägare lägger ned arbete för att förstöra sina träd, för att göra dem sjuka, sämre, svagare, med kortare livslängd.
När man talat med många som t ex skurit bort HELA bladmassan på ett äppelträd, är det ofta för att man tror att det som ska komma är bättre än det som var. Man tror att nödskotten, vattenskotten, är en naturlig reaktion på beskärning, och inte att det endast är en reaktion på en nödsituation skapad av en alltför hård beskärning. Man tror att man ska kunna "lära" trädet att inte ha så mycket blad och gren (=produktion och lagringslokaler) och blir så idog att man kapar på vårvintern och sedan dessutom vattenskotten på sommaren...
Det år trädet uppvisar klart glesare, kortare eller kanske inga vattenskott alls anser man sig ha "lärt" trädet att växa som man vill. Att det mångåriga arbetet äntligen ger de resultat man önskat.
Då är trädet i snabbt döende. Jag har sett en mark med 80 äppelträd dö samma år som ägaren äntligen ansåg sig ha fått goda resultat av sin beskärning. Det var det år som träden inte hade mer reservkrafter kvar för att utveckla det livsnödvändigaste - nödskott som gav blad. Året därpå kom närapå inga blad på träden, och man tog man ned hela den döda fruktträdgården...
Sedan är det också fråga om syftet med beskärningen. Om man vill ha all frukt skyddad från sol av ett vattenskottsparasoll ska man naturligtvis skära bort all årsproduktion, vattenskotten från förra sommaren. Om man vill föråldra sitt äppelträd är det helt rätt att ta bort en hel årsproduktion av unga grenar - det man sparar blir ju då ett år äldre och därmed hela trädet. Och OM man tycker det är mer praktiskt att stå på stege i kalla snöblasket i februari-mars och skära bort en massa grenar för att slippa stå på stege och plocka frukt varma septemberdagar på samma stege - ja, då är det bara att klättra på och beskära under årets isperiod. Och OM man har äppelträd för att kasta hattar genom dem, ska man naturligtvis glesa ur dem så att hattar kan kastas igenom.
Men om man vill ha friska träd som lever länge - då behandlar man dem på andra sätt.
Redigerat av Cilla: 20-01-2012, 01:07
--------------------
|