CITAT (Gunilla T @ 19-01-2012, 19:51)

Ja, man kan knappt föreställa sig vad det innebär, en lunginflammation blir plötsligt dödlig.
Jag har hört det förut och här sägs det igen, vikten av forskning för att få ny antibiotika. Läkemedelsföretagen är inte intresserade av denna forskning eftersom det inte är lönsamt. Mer ekonomi finns i att forska på mediciner som används av kroniker - här behövs uppenbart en styrning av staten.
...och så detta otyg att medicinera djur i förebyggande syfte...
Cacki, vill fråga dig...jag har alltid levt i den tron att en förkylning orsakas av virus och då är antibiotika verkningslöst eller ?????
Jag dristar mig att svara. Helt rätt, antibiotika har ingen effekt på själva förkylningen som orsakas av virus. Däremot kan man få följdsjukdomar pga att virusen banar väg för bakterieinfektioner. Jag har exempelvis tappat räkningen på hur många gånger jag har fått behandla bihåleinfektioner. Aldrig utan att först fått en ordentlig undersökning. Doktor Aniansson kollade med ultraljud men när han slutat jobba fick jag gå till min ordinarie läkare som skickade mig på röntgen innan han skrev ut antibiotika. Ok, på sista tiden blev jag själv så duktig på att diagnostisera så han litade på mig. Nu är det dock flera år sen jag fick sån kraftig förkylning att den gick upp i bihålorna.