Det här med överdrivet användande av antibiotika är något har jag funderat på länge, så många på jobbet som sprungit till läkare för minsta förkylning för att få penicillin utskrivet. Visst är det bra att det finns men det är ingen mirakelmedicin som botar allt. I slutet av 90-talet mailväxlade jag med en kvinna från Nya Zeeland, hon och hennes man bedrev uppfödning av kalvar som senare skulle bli köttdjur och i något brev nämnde jag att de knappast behövde köpa mjölk i hushållet med tanke på deras verksamhet men det visade sig att de köpte paketerad mjölk de med eftersom de gav antibiotika till sina djur i förebyggande syfte. När jag nämnde det olämpliga i detta tog det hus i helvete och hon började prata om stolta bönder som minsann fött upp djur under generationer och jag skulle minsann inte sitta här i Sverige och ha åsikter. Hur som helst tog mailkontakten slut i och med detta och jag köper aldrig kött från Nya Zeeland längre. Inte för att jag gjorde det speciellt ofta då heller men ibland kunde man köpa oxfilé billigt till nyår därifrån. Jag tror att det är inom jordbruket man kommer att hitta de största bovarna vad det gäller ohämmad användning av antibiotika i fortsättningen men man får hoppas att ländernas regeringar får upp ögonen för detta och vidtar åtgärder.
|