CITAT (CillaM @ 19-01-2012, 20:46)

Intressant! Nu vet inte jag om den information som Katarina samlar ihop ska bli nån stående inforamtion på Odlas hemsida, men jag skulle också mycket gärna se i informationen om hur man INTE beskär träd. Alltså skräckexempel. Sådana man ser när man tex. kör igenom bostadsområden, speciellt på vårkanten. Jag kan själv försöka komma ihåg kameran och fota när jag är ute och kör. Detta gäller först o främst fruktträd som blir så grymt stympade att man kan börja gråta.
Det är väl utmärkt att lägga såna bilder här i forumet och diskutera kring dem. Inte för att raljera eller idiotförklara folk utan i syfte att visa hur fel det kan bli och bättre förstå vad som händer med träden när de beskärs fel. Jag ska tänka på det och fota när jag springer på något. Bra idé, CillaM
Apropå villaområden med stympade träd: Jag pratade med en fruktträdsbeskärare som berättade att hon kan komma till trädgårdar för att beskära träd och få tydliga besked från ägarna att de vill att träden ska se ut precis som grannarnas. När hon ser sig omkring upptäcker hon att alla grannar har likadana totalstympade fruktträd. Kanske har någon börjat och sen tar hela kvarteret efter i tron att det så ska vara... Tilläggas bör att trädbeskäraren i fråga inte går med på att fortsätta stympa utan informerar kunden om hur trädet bör tas omhand.
Trevlig fredagkväll!
/Katarina