dränering är inte så jobbigt som det låter, utan låter sig göras ganska så enkelt. Man gräver ner dräneringsrör, bäddar in i grus och markduk, fyller på och vips har man avhjälpt den vattensjukaste marken på ett skönt sätt. Bl a i Karin Berglunds Stora Trädgårdsbok finns en enkel beskrivning över hur man kan gå tillväga; innan jag läste det och kollade bilderna, pedagogiskt enkla, trodde jag det handlade om något betydligt mera komplicerat (som jag inte skulle ge mig inpå). Vet inte om just du skulle behöva dränering för häcken, men kan rekommendera det varmt till alla som har tät och vattenhållande lerjord som översvämmas till ex vid snösmältning vid våren, så att sjöar bildas. Jag grävde ner ett dräneringsrör med hörnkopplingsbitar förra året på den mest utsatta delen av trädgården, och ajöss var det både med pölar och växter som dog av vintervätan. Dräneringsrör hittar man på byggmarknader, och inte är det ens särskilt dyrt. Jobbet för att gräva ner en 20 m rör (diametern tror jag var 12 cm) tog får mig en helg och har inte ångrat det en endaste gång. /mvh nypan
|