Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Lövgroda i Västergötland?
          Whiskuchi
          Inlägg 09-01-2012, 13:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Jag kom plötsligt att tänka på något som hände för tio-femton år sedan. Jag var ute och motionerade hunden, hade honom lös och kastade pinnar. Plötsligt ser jag att han har något grönt, och jag menar grönt i munnen. Jag ber honom spotta ut det och ser att det är en grön groda. Såvitt jag minns såg den precis ut som en lövgroda men det ska väl inte finnas så här långt norrut?! Vilsen trädgroda, utsläppt husdjur, okänd population längre norrut än de bör finnas?

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Azur
          Inlägg 21-01-2012, 15:26
          Länk hit: #2

Gäster

Ätlig groda är på spridning i sverige, delvis uppenbart med mänsklig hjälp (den har t.ex. dykt upp på Öland, dit den knappast tagit sig för egen maskin, och jag har själv sett vad som måste varit en ätlig groda i sjön orlången i södra stockholm, tiotals mil från närmsta kända lokal) men jag tror inte den har nått västergötland.

Sjögroda finns inte i sverige, och den nordvästeuropeiska arten av gölgroda finns bara i uppland, i sydnorge, och i storbrittannien, samt är dessutom brun, så dem kan vi nog bortse ifrån.

Amerikansk lövgroda (Hyla cinerea) samt ett antal gröna tropiska grodor (Litoria mfl) är vanliga terrariedjur, och gissningsvis var det nog en rymling du såg.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 12:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon