Ingen aning hur lång tid det tar för dessa uttorkade knölar att titta upp det är första gången jag provar odla, jag såg att den knölen jag såg rötter på för några dagar sedan har skjutit upp ett grönt skott. Själv sådde jag hela påsen i 2 stora krukor för ca 2-3 veckor sedan, tror det var ca 12 knölar i påsen. Det stod på påsen att det skulle vara 65% grobarhet men grobarhetsprocenten anger grobarhet i laboratorium i hemmaodling blir groningsprocenten lägre, men det borde bli åtminstone några till som gror. Själv har jag pillat lite i jorden och många av knölarna ser ju fina och uppsvällda ut, så jag tror jag har stor chans att åtminstone några i varje kruka dyker upp.
Annars så verkar ju jordmandel kunna föröka sig ganska bra, i boken köksträdgården det gröna arvet står det att man ska kunna få 30-100 knölar per stånd, ett stånd = 3-4 knölar. Så även om man bara skulle få några knölar som gror kan man ju få gott om utsäde till nästa säsong och lagrar man dem bra så borde de ju vara i bättre vigör än Impectas uttorkade knölar.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|