Jag använder råttbur - med lite stekt fläsk som agn. 100% garanti...ost går bra till möss! Det enda obehagliga är när man skall öppna buren och släppa ner kräket i en säck, fvb råtthimlen. Dom hoppar rätt så högt vet jag att berätta! Att täta hålen dom gnagt, ger inte mycket, om dom väl bestämt sig för att hålla till på ett ställe. Dom bara fortsätter att göra nya hål. Vi har en voljär med undulater, vars ena vägg är betongplattor (tj=75 mm). När jag byggde voljären, så lade jag guskelov fågelbursnät i botten, under sanden. Nu försöker råttorna komma åt fågelmaten genom att gräva sig under betongväggen, som är fristående, och in till all den utskvätta fågelmaten, men nätet hindrar dom. Däremot ser vi att små utsvultna möss tar sig igenom nätet, som har 12x25 mm maskor (10,5x 23,5 i verkligheten). Där äter dom duktigt, och sedan kan dom inte ta sig ut!!! En morgon såg jag en mätt liten sak, som satt och sov rätt upp och ned, proppmätt. Huvudet kom utanför nätet, när den upptäckte mig, men magen och resten av kroppen blev kvar därinne...
|