Full version: Råttjävel!
Sidor: 1, 2
Gossen Ruda
Nix, inget politiskt den här gången utan en Rattus norvegicus Brun råtta. Undrar hur 17 den fått namn efter Norge? Skit samma, för några år sen hade jag en råtta inne under tillbyggnaden där jag grävt ut. Den hade bara rotat runt och letat efter hål. Jag tätade hålet den hade kommit igenom och sen har det varit lugnt. Jag har mitt flisförråd därinne och nu när jag skulle hämta för att slänga ut på gatan såg jag direkt isolering på golvet, stampat lergolv fn ganska blött. Mycket riktigt, den hade lyckats slingra sig in genom samma hål som tidigare genom att vidga vid sidan. Den hade rotat runt som tidigare men illa nog hade den lyckats hitta vägen under dörrkarmen in i huset.

Det var inte så igår morse så nån gång igår eller idag har det skett. Nu vet jag inte om den är kvar i huset men jag har tätat hålen igen och lagt ut några ostskivor för att se om den har ätit något på dem. Grrrrr.
Peztis
Skaffa en kissemiss?
Gossen Ruda
CITAT (Peztis @ 23-01-2012, 19:35) *
Skaffa en kissemiss?

Pest eller kolera alltså? laugh.gif
Huggorm
CITAT (Peztis @ 23-01-2012, 19:35) *
Skaffa en kissemiss?
Inte alla katter vågar ta en råtta
KRT
En orm då? De kanske kan ta en råtta?
Eller knske en bra fälla?
Gossen Ruda
Än har ingen ostbit angripits så jag tror inte den är kvar. Försöker den komma tillbaka blri den nog förvånad, jag gjorde en rulle av kycklingnät och tryckte in i hålet. Hålet sitter nån meter upp på väggen så det är bara nu när jag staplat upp ved på utsidan den kan komma in.
Kryddan03
Låna en terrier några dagar så är råttan ett minne blott.
herkules
CITAT (Kryddan03 @ 23-01-2012, 21:20) *
Låna en terrier några dagar så är råttan ett minne blott.

tummenupp.gif
precis vad jag skulle skriva, låna en råtthund.
Kryddan03
CITAT (herkules @ 23-01-2012, 21:54) *
tummenupp.gif
precis vad jag skulle skriva, låna en råtthund.

Promenerade med min skotte i Olskroken förra sommaren. Mitt emellan ett av hyreshusen stannar han helt plötsligt och ställer sig som huggen i sten stirrandes in mot en liten rosplantering. En stooor råtta höll på att rota bland skräpet som samlats knappt ett par meter från oss. Man såg hur min vovve, blickstilla utan att släppa råttan med ögonen och med alla muskler på spänn, bidade sin tid för att utröna vilken den bästa anfallsplanen var. Om jag inte hade haft honom i koppel hade han utan tvekan gjort ett försök som troligen hade lyckats då råttan inte ens verkade medveten om att han var så nära. Det var fascinerande att se hur jaktinstinkterna och det hans anfäder bl a var ämnade för triggades igång - som att trycka på en knapp. smile.gif
Bengalow
Jag använder råttbur - med lite stekt fläsk som agn. 100% garanti...ost går bra till möss! Det enda obehagliga är när man skall öppna buren och släppa ner kräket i en säck, fvb råtthimlen. Dom hoppar rätt så högt vet jag att berätta!
Att täta hålen dom gnagt, ger inte mycket, om dom väl bestämt sig för att hålla till på ett ställe. Dom bara fortsätter att göra nya hål.
Vi har en voljär med undulater, vars ena vägg är betongplattor (tj=75 mm). När jag byggde voljären, så lade jag guskelov fågelbursnät i botten, under sanden. Nu försöker råttorna komma åt fågelmaten genom att gräva sig under betongväggen, som är fristående, och in till all den utskvätta fågelmaten, men nätet hindrar dom. Däremot ser vi att små utsvultna möss tar sig igenom nätet, som har 12x25 mm maskor (10,5x 23,5 i verkligheten). Där äter dom duktigt, och sedan kan dom inte ta sig ut!!! En morgon såg jag en mätt liten sak, som satt och sov rätt upp och ned, proppmätt. Huvudet kom utanför nätet, när den upptäckte mig, men magen och resten av kroppen blev kvar därinne...
emmas matte
När vi bodde på torpet så fick vi in råttor och möss det första året, efter lite letande hittade vi hålen , Bertil tog ett stort" lock" från en stor konservburkeller om det var botten spikade fast den över hålet sedan hade vi inga odjur inne mera den vintern, sedemera skaffade vi 2 katter , huset var råttfritt där sedan. När vi flyttade dit hade huset bara användts på sommaren i många år och, där fanns mycker råttor, de sprang över gården på dagarna(tur att man inte är råtträdd)Och därmed fanns det gott om orm oxå, så det var en evig jakt på orm och råttor(klippa gräset Kortkort och kolla var man gick.)Men som det ofta blir, när det blev liv och rörelse , så flyttade de flesta odjuren, resten hjälpte vi. URSÄKTA fick skrivklåda. smile.gif
jaj-51
Hej.
När jag bodde i hyreshus använde fastighetsskötaren stålull för att täta hålen där mössen kom in.
Kanske stoppar det råttorna också?

En Iller är duktig på att hålla undan oänskade gäster.
Den tar lätt stora råttor och vildkattor, även hönshuset lär bli avfolkat ...
malcolm
Sommaren 2005 när döttrarna fortfarande bodde hemma byggde jag en stor hage (10 kvm) till deras kaniner nedanför köksfönstret i anslutning till huset. Använde galvat fyrkantnät med en maskstorlek av 10 x 10 mm som jag grävde ner ca. 40 cm runt om samt gjorde även tak av nät för att stoppa rovfåglar och tyckte jag gjort det bra men ack vad jag bedrog mig. Så småningom blev det rena råttinvasionen där och det var inga små krabater, till slut blev råttorna så många och så stora att vi började frukta för kaninernas liv. Kaninerna fick flytta in i hobbyrummet istället och jag satte in gift i hagen, det verkade dock som om vissa råttor var/blev immuna mot giftet och jag kompletterade med burfällor från Granngården. Det dröjde ända till våren 2006 innan jag var av med rått- och musinvasionen men kaninerna fick aldrig flytta ut i hagen igen och jag rev den 2009 och kojan som hörde till sålde jag på Blocket. Så här efteråt inser jag att jag skulle ha grävt ner nät i marken också men det är lätt att vara efterklok fast kaninerna trivdes i hagen så länge det varade. Avskyr råttor och möss efter detta och nu har vi en katt istället, har dock aldrig sett henne fånga en råtta men möss kommer hon in med lite då och då.

Tyvärr tar hon ofta in dem levande och leker med dem ett tag innan hon tar död på dem, en hade dock lyckats smita undan hennes klor och tagit sig ned i trossbotten i vardagsrummet och det var ett förskräckligt gnagande på nätterna, satte ut burfällor med allehanda beten men icke och jag köpte även en elektronisk råttskrämma som var helt värdelös. Till slut hittade sonen ett hål i parketten som den gnagt upp och där pulade jag ner gift och ställde en stor högtalare över. Efter några dagar blev det tyst och jag fruktade att det skulle börja stinka av död mus/råtta men det gjorde det inte så förmodligen torkade den bara ihop där under golvet.
Gossen Ruda
Ostbitarna är orörda så den är nog inte kvar inne. Knepet med att rulla ihop ett nät har jag använt med framgång tidigare. Att ta sig igenom ett enkelt nät är oftast inga problem, det är fantastiskt hur de kan spritsa sig igenom små hål, men en nätrulle är svårare. Nu skall jag bara komplettera rullen med tätningsskum men det får nog bli lite varmare först.
malcolm
Vet inte om ost är det ultimata betet, de tammöss vi hade hemma åt det i alla fall inte. Tror spannmål eller korv är bättre
Gossen Ruda
Jo, råttan är utelåst. När jag skulle åka ut för en liten stund sen hörde jag hur den gnagde vid hålet. Återkommer med en bild.
gnon49
Här har jag märkt att mössen gillar frigolit o mjölkkartonger(som jag sparar till frösådd). Äter visst allt. Har accepterat att dom då o då kommer in. katten får sköta grovjobbet.
Meriona
CITAT (Gossen Ruda @ 24-01-2012, 11:42) *
Jo, råttan är utelåst. När jag skulle åka ut för en liten stund sen hörde jag hur den gnagde vid hålet. Återkommer med en bild.

Nutteputten vill bli kompis med fabbo Ruda, förstår du väl. Var snäll mot den. yes.gif
Gossen Ruda
CITAT (Meriona @ 24-01-2012, 16:24) *
Nutteputten vill bli kompis med fabbo Ruda, förstår du väl. Var snäll mot den. yes.gif

Den bekantskapen har dåliga odds för att lyckas. Nu är den definitivt utestängd, dessutom har jag tagit in äpplena som stod i förrådet utanför. devil.gif
Meriona
Jaja dig. giggle.gif
Blomstertanten
Stackars råttisen!!! -cry-.gif
H_n hade ju bara tänkt adoptera dig som sin nya husse! sleep.gif
jaj-51
CITAT (Blomstertanten @ 24-01-2012, 17:21) *
Stackars råttisen!!! -cry-.gif
H_n hade ju bara tänkt adoptera dig som sin nya husse! sleep.gif

Ja Gossen Ruda kanske borde ha ett husdjur kram2.gif
Kanske kan bli en liten farm med tiden trostar.gif
Gossen Ruda
Ett par bilder, först hur det såg ut när jag tätat med kycklingnät. Det gulvita är fogskum sen förra intrånget, sen har råttan utvidgat åt höger.

Det går också att se hur klantigt byggt det är. Till vänster är det gamla huset. Till höger syns grundmuren till tillbygget. Efter man murat upp med betonghålsten har man gjutit på en klack ovanpå för att få rätt höjd men av någon outgrundlig anledning har man inte gjutit den ända fram till gamla huset. När man sen byggt upp väggarna har det blivit ett svårfyllt hål. Det ser lika knasigt ut i andra änden av muren. Här har jag fått in råttor, i andra änden humlor och fåglar.

Nu ser det ut så här efter mer fogskum. Välkommen att försöka nu Mr Råttis. devil.gif

Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 24-01-2012, 18:37) *
Nu ser det ut så här efter mer fogskum. Välkommen att försöka nu Mr Råttis. devil.gif

Fogskum lär inte stoppa en råtta som bestämt sig. Eller är nätet kvar inuti?
*Stintan*
att du inte fyller igen hålen med betong eller nåt då, det måste väl gå att peta in + se bättre ut.
.
Gossen Ruda
Nätet är kvar, jag gjorde hål med en rundfil för att komma långt in med sprutmunstycket. Betong är bökigare. Utseendet kvittar, det är inget finrum precis. Jag skall skära bort överflödigt sen.
Meriona
Man får ju berömma både råttan och Gossen för deras respektive uppfinningsrikedom! tummenupp.gif
Om du kommer på träffen 11/2, så säg till om du vill att jag ska ta med lite gnagarblandning? whist.gif
skånepåg
De där mössen och råttorna tar sig in överallt, en atrikel om en mus i en bankautomat biggrin.gif http://www.folkbladet.nu/282775/2012/01/26...uttagsautomaten
omk
Ett hål på 6 mm, då kommer en mus in.
Ett hål på 12 mm, då kommer en råtta in.
De är Houdinis de där gnagarna ...

Vi har en eller två möss som kryper in i huset och spankulerar omkring i kökstaket på vintern. Har försökt leta upp det j-kla ingångshålet i flera år, men ännu inte funnit något. Det kan ju vara varsomhelst !

Katterna ser ganska roliga ut när de sitter på köksbordet eller nån bänkskiva och intensivt följer det krafsande springandet, med blicken stint riktad uppåt.
Huggorm
CITAT (omk @ 26-01-2012, 19:14) *
Ett hål på 6 mm, då kommer en mus in.
Ett hål på 12 mm, då kommer en råtta in.
De är Houdinis de där gnagarna ...

Det får nog vara en liten mus och råtta då, de kan ju inte vika ihop sina kranier även om resten av kroppen är mjuk
omk
CITAT (Huggorm @ 26-01-2012, 19:46) *
Det får nog vara en liten mus och råtta då, de kan ju inte vika ihop sina kranier även om resten av kroppen är mjuk

Kollade på Anticimex hemsida; där säger de mus 6 mm (som en blyertspenna), råtta 20 mm (som en enkrona). Jag hade fel i en av måttangivelserna.
Men jag tycker ändå att de är Houdinis ! flirting.gif
Huggorm
En nyfödd musunge kanske kan ta sig igenom ett hål på 6mm, om det är ett runt hål och inte en 6mm bred spalt. Jag vägrar tro att en vuxen mus skulle klara det, även om det är väldigt skickliga
omk
CITAT (Huggorm @ 26-01-2012, 20:15) *
även om det är väldigt skickliga

... eller fryser ;D
Anma
CITAT (Huggorm @ 26-01-2012, 20:15) *
En nyfödd musunge kanske kan ta sig igenom ett hål på 6mm, om det är ett runt hål och inte en 6mm bred spalt. Jag vägrar tro att en vuxen mus skulle klara det, även om det är väldigt skickliga

Möss och råttor har ett skallben som är relativt platta. Jag har sett min mus klämma sig ut genom spjälorna i buren på ett ställe där ena pinnen blivit lite böjt. Vet inte exakt hur brett det var men det var inte stort.
Gossen Ruda
Nu hade råttisen passat på när jag var på landet och gnagt sig in, lyckligtvis inte in i resten av huset för där är tätt nu. NU ÄR DET KRIG. Det hade tom krafsat sig ut under grundmuren för dräneringen ligger bar på vissa ställen. Fällor skall inskaffas. Basta.
jaj-51
CITAT (Gossen Ruda @ 29-01-2012, 19:22) *
Nu hade råttisen passat på när jag var på landet och gnagt sig in, lyckligtvis inte in i resten av huset för där är tätt nu. NU ÄR DET KRIG. Det hade tom krafsat sig ut under grundmuren för dräneringen ligger bar på vissa ställen. Fällor skall inskaffas. Basta.

Bra karl reder sig själv bravo.gif
Du måste börja tänka som en råtta för att vinna kriget duh.gif
Fuska inte med legoknektar från Antcsimex nono.gif

Kanske du har låtit huskatten bli lite för fet g.gif

Huggorm
Vänta till den blir ännu fetare och tamare, då kan du skjuta den med luftgevär eller helt enkelt slå den platt med hammaren
Bengalow
I Sydamerika anses de som delikatess, liksom marsvin...Så fram med buren bara, och fixa en fin grillafton!
skånepåg
Man kan äta allt ^^ Även duvor ses som en delikatess och mycket annat ^^
Huggorm
Det beror ju lite på vad de ätit också. En råtta eller duva som levt hela livet på grönsaker och spannmål är säkert delikat. Men de flesta av dessa båda djur verkar leva på människornas sopor, och då smakar de nog därefter också.
skånepåg
Haha jo det kan nog stämma tongue.gif
jaj-51
CITAT (Huggorm @ 29-01-2012, 23:46) *
Det beror ju lite på vad de ätit också. En råtta eller duva som levt hela livet på grönsaker och spannmål är säkert delikat. Men de flesta av dessa båda djur verkar leva på människornas sopor, och då smakar de nog därefter också.

Ja Gossen Ruda för väl servera lite en gormenttallrik av bästa sort den närmaste månaden kompiskram.gif

Har ett vagt minne om kor som får masage och öl är en delikatess confused.gif

Men Gossen Ruda är nog inte på humör att maserar råttan och gossa med den några månader och sedan mjuda av en ståtlig egen odlad råttmidag, men man vet alldrig rotfl.gif
Gossen Ruda
Får jag tag i råttisen blir en snabb och grym död, bara mos kommer att återstå. devil.gif Fast helst vill jag hålla den borta från huset. Jag vet hur den/de kommer in men det är svårt att stoppa intrången. Vi har inte sklida dag- och spillvattenavlopp så från kloakerna kommer de upp i dräneringen runt huset. Sen är det förmodligen brott i tegelrören till dräneringen så de kommer ut den vägen. Ett sånt brott är dräneringen under betongplattorna i carporten. Därifrån kan de gräva ur och komma upp mellan plattorna och huset, det hände för några år sen också. Sen är det klättring på veden som ligger staplad mot huset och in i genom hålet. Det värsta är att inifrån urgrävningen under tillbyggnaden har den grävt sig ut under grundmuren och till dräneringen. Rundgång. Måste stoppas på två ställen nu. Mer fogmassa! Helst skulle jag vilja stoppa intrången redan i dräneringsbrunnen men avloppen sitter för långt ner där. Mer jobb. biggrin.gif
emmas matte
glasskärvor är bra att blanda i fogmassan , det är kanske lite grymt, men de förstör ju och smutsar mer.får bara se till att inga andra djur och mäniskor skär sej.
Anki på Öland
Har för mig jag sett någonstans, Anticimex eller något, att för varje råtta du ser har du 40 stycken du inte ser......
Gossen Ruda
Det räcker med den jag ser. rolleyes.gif Nu är hålen tätade igen. Småstensarmerat fogskum blig nog en för hård nöt att knäcka. devil.gif Upptäckte dessutom ett tredje hål i en inte helt igensatt ventil. Otroligt att de kan leta upp alla hål och skrymlen. Jag plockade dessutom bort tillräckligt med ved för att kunna komma åt från utsidan. Nu leder jag på poäng.
Gossen Ruda
Flera dagar utan återbesök, jag utkorar mig själv till segrare. biggrin.gif
skånepåg
De kan tugga igenom sig betong, så säg inte hej än tongue.gif
Eva i Skåne
CITAT (Gossen Ruda @ 01-02-2012, 22:14) *
Flera dagar utan återbesök, jag utkorar mig själv till segrare. biggrin.gif

Nu när det varit så kallt har du väl visat lite bamhärtighet så råttstackarn sluppit frysa utomhus flirting.gif
Gossen Ruda
Ingen fara, det är varmt och gott nere i kloakerna där den hör hemma. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon