Får jag flika in några frågor som jag har grunnat på ett tag, och ser att de passar i sammanhanget?
Varför skall man inte beskära under avmognadsafasen? Under lövsprickningen antar jag det är för savens "tryck" är högt så träden skulle blöda för mycket (rätta mig gärna om jag har fel). Men varför inte under avmognaden. Är trycket lika högt då så samma sak händer eller varför vill man undvika den perioden?
Vad händer med träden när det blir under -15 kallt ute, så man skall undvika beskärning. Är det för att de blir spröda man skall undvika beskärning eller något annat?
Om man tänker sig hela perioden mellan avmognad och lövsprickning - är det någon skillnad med för - och nackdelar med att beskära under de olika månaderna? Oftast rekommenderas vårvinter vilket jag antar betydder feb-mars, men varför är inte dec-jan bra om det nu inte skulle vara under -15 grader? Jag tänker mig att träden är ändå i vila så någon övervallning eller liknande ändå inte sker oasvett vilken månad men beskär under viloperioden.
Några kloka tankar från er andra?
|