Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vinterbeskärning
          McLaughlin
          Inlägg 04-01-2012, 20:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 38 465

Vinterbeskärning med betoning på vinter.
          Tycker det ser lite halvfarligt ut när parkförvaltningen (?) är ute runt sjön i min stad och beskär riktigt stora snitt (vissa upp till 30 cm i diameter) nu när det är runt 0 gradigt ute.
          Hur är det egentligen. Förstår att det är rätt olika från träd till träd hur de reagerar, men generellt?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Mia i trädgården
          Inlägg 26-01-2012, 08:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 341
          Medlem nr: 62 497

Får jag flika in några frågor som jag har grunnat på ett tag, och ser att de passar i sammanhanget?

Varför skall man inte beskära under avmognadsafasen? Under lövsprickningen antar jag det är för savens "tryck" är högt så träden skulle blöda för mycket (rätta mig gärna om jag har fel). Men varför inte under avmognaden. Är trycket lika högt då så samma sak händer eller varför vill man undvika den perioden?

Vad händer med träden när det blir under -15 kallt ute, så man skall undvika beskärning. Är det för att de blir spröda man skall undvika beskärning eller något annat?

Om man tänker sig hela perioden mellan avmognad och lövsprickning - är det någon skillnad med för - och nackdelar med att beskära under de olika månaderna? Oftast rekommenderas vårvinter vilket jag antar betydder feb-mars, men varför är inte dec-jan bra om det nu inte skulle vara under -15 grader? Jag tänker mig att träden är ändå i vila så någon övervallning eller liknande ändå inte sker oasvett vilken månad men beskär under viloperioden.

Några kloka tankar från er andra?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 11:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon