Jag håller med Hattstugan, Whiskuchi och Mamamaggan. Tydliga regler behövs, som är lätta att hitta, samt moderatorer som ser till att de hålls och inte är rädda för att ta till kännbara åtgärder för uppenbara regelbrott. Självklart ska reglerna inte handla om åsikter utan främst om uppförande. Möjligen kanske man under en viss tid ska kunna förbjuda vissa ämnen som folk inte klarar av. På ett annat forum jag har varit med på, förbjöd man vargdiskussioner ett tag eftersom de ständigt spårade ur. Inte för att jag gillar förbud och begränsningar, men utan uppstyrning blir det lätt anarki. En anmälningsknapp för oseriösa inlägg eller urspårade trådar är också en utmärkt idé. Jag tycker också att ni ska fundera lite över målsättningen med Odla. Är den främst att få så många medlemmar som möjligt? Eller att nå en viss typ av folk som har ett intresse gemensamt? Jag är rädd att en seriös trädgårdsentusiast som tittar runt i forumet och hamnar i en tjafsig politiktråd, lätt bestämmer sig för att gå med på t ex AoT i stället. Som jag skrev i en annan tråd: Ju mer tjafs och bråk som släpps igenom, desto fler seriösa medlemmar kommer att försvinna.
Olle
|