Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Förra årets ympar tog sig inte, - hur göra i år?
          EKLO
          Inlägg 16-01-2012, 09:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Hej,

Förra året försökte jag för första gången ympa. Jag hade (har) ett vildapelträd på ett par meter på min naturtomt, och hade köpt fina ympar av mitt favoritäpple aroma. La 5 ympar i mars (läggympar) och ingen av dem tog sig. Gjorde sedan 4 barkympar i sl. av april (zon 1-2), ingen av dem tog sig heller. Jag använde målartejp och ympvax runt ympställena.

Skam den som ger sig, tänker jag. Men för att våga mig på ett nytt försök måste jag bättre begripa vad jag gjorde för fel.

Jag hade läst mig till att läggymparna borde vara skurna så att båda snitten var ung. 3 cm långa (det var tunna ympkvistar, så det var svårt att få till, kanske blev de inte mer än 2 cm)

Vad är det vanligaste skälet till att man inte lyckas?

Och en annan sak: Mitt vildapelträd bestod av 4-5 ganska jämntjocka grenar från basen. Jag tog bort alla utom 2, men jag tog inte bort alla grenar ovanför ymparna, eftersom jag ville ha chans att prova igen om det inte tog sig. Trädet växte på bra i somras.

Ska jag till årets försök skära av hela stammarna och barkympa där (då har jag ju inget att pröva på igen om de inte skulle ta sig).

tacksam för alla råd och dåd

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          P-A Albinsson
          Inlägg 29-01-2012, 21:19
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem nr: 71 556

Jag ympade för första gången i fjol. Skarvymp och barkymp på samma dag i mitten på april. Jag tog ympris från ett annat träd direkt innan jag ympade. På enklaste sätt med eltejp. Jag hade med mig alkohol för att tvätta händerna och kniv. Jag drog tejpen mycket hårt så den smet runt bra. Några av de första drog jag inte så hårt och inga av dem tog sig bra. De jag drog hårt tog sig mycket bra. Så jag tror också det är avgörande att tejpa hårt.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 05:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon