Hej,
Förra året försökte jag för första gången ympa. Jag hade (har) ett vildapelträd på ett par meter på min naturtomt, och hade köpt fina ympar av mitt favoritäpple aroma. La 5 ympar i mars (läggympar) och ingen av dem tog sig. Gjorde sedan 4 barkympar i sl. av april (zon 1-2), ingen av dem tog sig heller. Jag använde målartejp och ympvax runt ympställena.
Skam den som ger sig, tänker jag. Men för att våga mig på ett nytt försök måste jag bättre begripa vad jag gjorde för fel.
Jag hade läst mig till att läggymparna borde vara skurna så att båda snitten var ung. 3 cm långa (det var tunna ympkvistar, så det var svårt att få till, kanske blev de inte mer än 2 cm)
Vad är det vanligaste skälet till att man inte lyckas?
Och en annan sak: Mitt vildapelträd bestod av 4-5 ganska jämntjocka grenar från basen. Jag tog bort alla utom 2, men jag tog inte bort alla grenar ovanför ymparna, eftersom jag ville ha chans att prova igen om det inte tog sig. Trädet växte på bra i somras.
Ska jag till årets försök skära av hela stammarna och barkympa där (då har jag ju inget att pröva på igen om de inte skulle ta sig).
tacksam för alla råd och dåd
|