Ingrid,
Jag kollade det med operation på fingrarna och då rekommenterades jag att gå hos en arbetsterapeut som kan detta med fingrar. Hon säger att det värker i leden tills leden blivid helt stum - oböjlig, sedan värker det inte mer, men tummarna är väldigt viktiga och vi har speciell gymnastik för att bibehålla rörligheten i de leder som inte är så angripna.
Jag fick ett tips av en annan i gruppen att köpa strandnyponros fr. hälsokost för värken och att det främjar broskbildningen i lederna. Vet inte än om det funkar på mig, startade igår.
Den gymnastiken som vi gör i grupp är det meningen att man fortsätter med den hemma men inte då det värker som värst. Endast träningsvärk är det som är tillåtet.
Tummarna har ju förmågan att vända sig innåt, så man måste träna alla 3 leder och de små musklerna så att man klarar sig längre.....
Jag får elastiska skydd att dra på då det ömmar i någon led och det känns gott för de också värmer det onda.
Har dock ont periodvis, mest vid byte av väderlek på vintern. På sommaren har jag inte ont alls, men träningen skulle man hålla på ändå året om.
Skriver detta för att berätta om möjligheterna om att aktivt jobba med fingrar, läkarna är rätt så ovetande om denna möjlighet..... hoppas att någon kan få nytta av detta .....