CITAT (Flemming @ 04-02-2012, 17:54)

Förstår inte riktigt varför katter på landet skall tas av dagen...
Någon som kan förklara ?
gaah.gif ( 5.51k )
Antal nedladdningar: 3 Nu låste sig datorn. Men jag ska försöka vara tålmodig och skriva om alltihopa.
Många jägare har en föråldrad syn på rovdjur. Inte alla, det finns bra och kunniga jägare också. Men många tycker att rävar, duvhökar, kråkor, katter, vargar etc. ska utrotas eller decimeras för att de äter djur eller fågelägg. Bytesdjuren är ”söta” och predatorerna ”onda” och människan tar sig rätten att leka gud och bestämma vilka som ska få finnas, man tror sig göra en god gärning när man beskyddar de ”söta”. Ekosystem har de aldrig hört talas om, märkligt, jag trodde det ingick i utbildningen när man tar jägarexamen. Nu tillhör inte katten den inhemska faunan så det är egentligen en helt annan fråga, men jag tror att det är detta hatet som ligger till grunden när katter skjuts. Och som Eva-Helene säger, att katten inte har något värde. Det finns så många så det är bara bra att skjuta av några, ägarna bryr sig nog inte om den ändå och förresten är det så lätt att skaffa en ny gratis kattunge. Förresten dräper ju folk sina egna kattungar eller skjuter i vissa fall sina egna vuxna katter också. Om folk slutade producera så många oönskade kattungar någon gång och kastrerade sina katter, då kunde man göra något åt problemet från grunden.
zaaritha, hade du anmält om det hade varit en häst? En hund? Ett barn? Bidrar man inte själv till det allmänt vedertagna synsättet att katter är värdelösa om man
inte anmäler?